Merkies wil onderzoek naar winst banken uit geldschepping

Het geldstelsel moet niet in dienst staan van de banken, maar in dienst van de samenleving. Daarom zijn volgens SP-Kamerlid Arnold Merkies ingrijpende veranderingen nodig. Hij doet woensdag tijdens het debat over het burgerinitiatief ‘Ons geld’ een drietal voorstellen.

De SP is blij dat het geldstelsel in de Tweede Kamer wordt besproken. ‘De waarde van geld is gebaseerd op vertrouwen. Vertrouwen dat ons geld in goede handen is. Weinig mensen weten dat commerciële banken ons geld maken. Nog minder mensen hebben vertrouwen in de banken. Het burgerinitiatief maakt het mogelijk dat we spreken over een probleem dat iedereen aangaat.’

Zo merkt ‘Ons Geld’ terecht op dat banken winst maken als gevolg van het exclusieve recht om geld te mogen scheppen. Om hoeveel winst het gaat is niet bekend. Merkies zal tijdens het debat daarom voorstellen dat wordt onderzocht hoe groot die winst is. Ook zal hij aandringen op onderzoek naar de mogelijkheden van aanpassingen van het geldstelsel, zoals ook al door de Bank of England gebeurt.

Daarnaast zal Merkies voorstellen om full reserve banks mogelijk te maken. Dit zijn banken die alleen geld uitlenen dat ze ook daadwerkelijk in kas te hebben. Zo’n bank hoeft zich geen zorgen te maken over een run op de bank. Het geld van spaarders is zo gegarandeerd. Daarom hoeft deze bank dan niet mee te doen aan het depositogarantiestelsel. Het stelsel dat op dit moment een gedeelte van de spaartegoeden bij een eventueel faillissement zeker stelt.

Ten slotte wil de SP dat SNS in overheidshanden blijft. Spaarders krijgen zo de keuze of ze hun geld bij een overheidsbank willen stallen of bij een commerciële bank. Er is een grote behoefte aan een voorbeeldbank in dienst van de samenleving: Een bank waar het spaargeld van mensen veilig is, het midden en kleinbedrijf krediet kan krijgen en waar bonussen en megasalarissen taboe zijn.

Betrokken SP'ers