Van Raak: ‘Kabinet maakt stemmen voor referendum moeilijker’

Het aantal stembureaus in gemeenten wordt voor het aankomende referendum over het associatieverdrag met Oekraïne met gemiddeld 10% verminderd. Dat blijkt uit onderzoek van de NOS. Volgens SP-Kamerlid Ronald van Raak maakt het kabinet de gang naar de stembus zo extra moeilijk. ‘Met een referendum vraag je burgers om hun mening. De overheid moet dan stimuleren om te gaan stemmen.  Premier Rutte en minister Plasterk doen precies het omgekeerde.’

Veel lokale SP-afdelingen komen in verzet tegen het voorgenomen besluit van hun gemeente minder stemhokjes te plaatsen, onder andere in Zutphen, Utrecht, Helmond en Geldrop-Mierlo. In de laatste gemeente is, op initiatief van de SP, de voorgenomen vermindering van 20 naar 8 stemlokalen voorkomen. Het besluit van gemeenten om minder stemhokjes te plaatsen wordt mede ingegeven door de uitspraken van minister Plasterk van Binnenlandse Zaken, die minder geld beschikbaar heeft gesteld voor het de aankomende referendumverkiezing. Op initiatief van de SP is er extra beschikbaar gesteld. Van Raak: ‘Dat is goed nieuws. Maar als gemeenten alsnog besluiten tot een forse vermindering van het aantal stemlokalen in hun gemeente vanwege geldgebrek, moet Plasterk deze gemeenten tegemoet komen.’