Elf voorstellen voor duurzaam bankieren

Arnold Merkies

SP-Kamerlid Arnold Merkies schreef een initiatiefnota over de vraag: hoe kunnen banken bijdragen aan het vergroenen en verduurzamen van de economie? Want er zijn veel vragen te stellen bij het investeringsbeleid van banken. Wat doen banken eigenlijk met ons spaargeld? En welke economische activiteiten komen er voort uit die investeringen? Wat is de impact op het klimaat, en hoe wordt er omgegaan met mensenrechten? Maandag bespreekt de Tweede Kamer de initiatiefnota van Merkies over hoe we de bankensector duurzaam kunnen maken.

Banken vormen een machtige spil in de economie, onder meer door kapitaal te verschaffen aan bedrijven en investeerders. Door de investeringskeuzes die ze maken hebben banken een grote invloed op de wereld om ons heen en kunnen ze een positieve bijdrage leveren aan bijvoorbeeld het beschermen van mensenrechten en het milieu.

Momenteel wordt er in samenspraak met de banken een convenant opgesteld om duurzaam investeringsbeleid aan te moedigen. Hoewel het de bedoeling was dat het convenant over meerdere onderwerpen zou gaan, ligt de focus nu op mensenrechten. De SP pleit ervoor dat er gestreefd naar een breed convenant waarbij ook oog is voor bijvoorbeeld het milieu. Juist omdat mensenrechten zo belangrijk zijn, zouden de normen voor mensenrechtenbeleid wettelijk vastgesteld moeten worden. Alle richtlijnen zijn nu geheel vrijblijvend en er is onvoldoende toezicht op de naleving ervan. Ook zou er een informatierecht voor spaarders moeten komen, zodat zij inzicht krijgen in waar hun spaargeld naartoe gaat.

De hele initiatiefnota leest u hier.