SP wint derde verkiezing op rij: Grootste op links

Uitslagenavond
Emile Roemer en Tiny Kox (lijsttrekker Eerste Kamer)

De SP heeft woensdag bij de Provinciale Statenverkiezingen gewonnen. Na de Gemeenteraads- en Europese verkiezingen in 2014 zijn de Provinciale Statenverkiezingen de derde verkiezingen op rij waar de SP winst boekt. SP-leider Emile Roemer: 'Dit is een historische avond. We zijn de grootste op links geworden. De SP is een machtsfactor in de Eerste Kamer geworden. Een ideaal uitgangspunt voor links Nederland om bij de volgende verkiezingen de SP de regering in te stemmen.'

Uitslagenavond

De coalitiepartijen PvdA en VVD verloren fors. 'Het was Rutte zelf die deze verkiezingen tot een referendum over het kabinet maakte. En de uitslag is duidelijk. Nederland heeft afgerekend met het bezuinigingsbeleid. Het kabinet moet geen koers houden, het roer moet om,' aldus Roemer.

Door heel het land behaalde de SP mooie verkiezingsuitslagen. In meer dan dertig steden heeft de partij de meeste stemmen gehaald. In de provincie Groningen werd de partij de grootste. Bekijk de uitslagen per provincie.