Tiny Kox: Solidariteit met Oekraine nodig

De Russische annexatie van de Krim, de door de Russen gesteunde gewapende opstand in het oosten en de kolossale vluchtelingenstroom vormen een acute bedreiging voor de stabiliteit van Oekraïne. Net als de voortwoekerende corruptie en het gebrek aan een onafhankelijke rechtelijke macht. En dat op een moment dat het land bijna bankroet is. Europa kan niet wegkijken en zou solidair moeten zijn.' Dat zegt SP-senator Tiny Kox, op werkbezoek met een delegatie van de Raad van Europa in Kiev, waar hij sprak met president, premier en parlement van het wankelende land.

Kox: 'President Poroshenko valt niet te benijden, heb ik hem gezegd tijdens onze ontmoeting in Kiev. Zijn land verdient als lidstaat van de Raad van Europa alle steun bij het ordenen van de enorme chaos en het uitvoeren van de afspraken die een vreedzaam einde moeten maken aan gewapende opstand in het oosten en aan illegale Russische bemoeienis in Oekraine. Poroshenko erkent de noodzaak van omvangrijke hervormingen. Hij benadrukt ook dat er geen militaire oplossing voor het conflict in het oosten van zijn land te vinden is, dat al aan 5000 mensen het leven heeft gekost, met onder hen 200 Nederlandse passagiers van MH17.'

Oerleg Poroshenko met raad van Europa delegatie in Kiev
President Poroshenko in overleg met de delegatie van de Raad van Europa

Kox: 'De Oekraïense premier Jatsenjuk sluit daarentegen een militaire oplossing niet uit, zei hij ons. Poroshenko en Jatsenjuk hebben in het nieuwe parlement ieder een grote fractie achter zich. Samen hebben ze met enkele andere partijen een ruime meerderheid. Maar als de grootste fracties botsen, dan wordt de regering al snel instabiel. Deze week zagen we zo'n botsing, over een wetsvoorstel dat de macht van oligarchen beoogt te verminderen. De partij van Poroshenko is voor, die van Jatsenjuk tegen. En de verwijten vliegen over en weer wie nu wel en niet de schandelijke macht van het grote geld over de Oekraïense samenleving wil aanpakken. Ondertussen klaagt de oppositie tegen ons dat haar parlementaire rechten door de meerderheid worden uitgehold.'