Roemer: ‘Wie hecht aan vrijheid, moet die vrijheid durven beschermen’

‘Onze democratie kán niet bestaan zonder de vrijheid om te denken en te geloven, te schrijven en te tekenen wat je wilt. Wie hecht aan vrijheid, moet die vrijheid ook durven beschermen. Bestrijding van terrorisme kan niet zonder goed werkende geheime diensten. Isoleer de extremisten, pak de jihadistische ronselaars op en voorkom het uitreizen van Nederlandse jihadistische jongeren.’ Dat zei SP-leider Emile Roemer vandaag in het debat over de aanslagen in Parijs.

Lees hieronder de hele bijdrage van Roemer in het debat.

Nederland is geschokt door de brute en laffe aanslagen in Parijs.

Mensen vrezen voor aanslagen in Nederland en vragen zich af: hoe kunnen we ons verweren, nu de terreur zo dichtbij komt?

Maar mensen vrezen ook dat de tegenstellingen tussen bevolkingsgroepen groeien, tussen moslims en niet-moslims. Dat mensen van goede wil tegen elkaar worden opgezet.

Emile Roemer

Op de dag dat het nieuws over de afschuwelijke moorden in Parijs binnen kwam was ik in New York. Daar stond ik voor het Vrijheidsbeeld. ‘De vrijheid die de wereld verlicht’, zo omschreven de Fransen het Vrijheidsbeeld, toen ze het in 1886 aan de VS cadeau gaven.

De aanslag op het satirische tijdschrift Charlie Hebdo raakt de kern van onze samenleving, van onze vrijheid en onze waarden.

Hoe kijkt de premier terug op de bezuinigingen op de AIVD, waarbij veel kennis en ervaring verloren is gegaan. Kan hij verzekeren dat nu alles in het werk wordt gesteld om weer voldoende capaciteit en kunde op te bouwen?

De samenwerking tussen veiligheidsdiensten moet beter. Hoe kon het gebeuren dat de terroristen in Parijs via Turkije naar Frankrijk konden reizen, zonder te worden opgepakt? Waarom werd deze cruciale informatie niet gedeeld tussen veiligheidsdiensten in Frankrijk en Turkije?

Als het gaat om de aanpak van terroristen, kunnen we al heel veel. De vraag is of dat ook gebeurt.

Netwerken van jihadisten kunnen in kaart worden gebracht, de financiering van jihadisten moet worden gestopt. Welke resultaten zijn hier tot nu toe geboekt?

Ruim vijftig keer zijn paspoorten ingenomen, maar wát is er nadien met deze jongeren gebeurd? Wat doet de overheid om hen te de-radicaliseren?

Hoe is het mogelijk dat burgemeesters met de handen in het haar zitten, omdat ze niet weten waar ze met geradicaliseerde jongeren naar toe moeten?

Hoe bestaat het dat hulpverleners ons melden dat er voor hen geen enkele informatie beschikbaar is over wat zij met radicaliserende jongeren aan moeten? Waar kunnen zij terecht en wat gaat het kabinet doen om de informatie en ondersteuning te verbeteren?

Iedereen beschikt over vrijheid van geweten, je mag in ons land – gelukkig – geloven wat je wilt. Je mag je geloof belijden en gaan en staan waar je wilt.

Die fundamenten zullen wij altijd verdedigen. Extremisten die onder de vlag van de islam onze vrijheden aanvallen, zullen wij bestrijden.

We zullen ook extremisten bestrijden die nu 1 miljoen Nederlanders tot terrorist verklaren. Die de aanval op de vrijheid misbruiken om mensen tegen elkaar op te zetten.

Er zijn politici die nu spreken over een ‘oorlog’ met de islam. Zij grijpen deze aanslag aan om de tegenstellingen in de samenleving te vergroten en discriminatie kracht bij te zetten.

Wat staat ons dan wel te doen?

De SP verwacht van het kabinet dat het alles doet om de veiligheid in Nederland te verbeteren.

Isoleer de extremisten, pak de jihadistische ronselaars op, voorkom het uitreizen van Nederlandse jihadistische jongeren en werk beter samen met andere veiligheidsdiensten.

Ondermijn de extremisten door bloot te leggen wie ze zijn en wat ze doen. Pak salafistische organisaties aan, die jongeren aanmoedigen zich af te keren van onze samenleving.

Maar dat is niet genoeg. We moeten ook stoppen met het kapot bezuinigen van onze rechtstaat.

Zorg voor meer budget voor de reclassering, zodat gedetineerden betere begeleiding en programma’s om te de-radicaliseren krijgen.

Hoe is het mogelijk dat de regering fors blijft bezuinigen op het OM en op de politie? Vragen wij nu niet te veel van de mensen die ons moeten beschermen?

Maar er is meer.

Hoe meer we toestaan hoe dat jongeren geïsoleerd van elkaar leven, hoe groter het onderlinge wantrouwen en hoe kleiner het besef dat we samen één zijn.

Jarenlang zijn salafistische organisaties gezien als middel om probleemjongeren weer op het rechte pad te brengen. Via bureau Halt kwamen Haagse jongeren terecht bij de As-Soennah moskee.

Jarenlang hebben radicale moskeeën subsidies ontvangen voor huiswerkbegeleiding.

We zullen ook echte vooruitgang moeten boeken in ons integratiebeleid. Samen naar school, gemengde buurten, beter taalonderwijs en het aanpakken van discriminatie en racisme. We kunnen radicaliseren voorkomen als we jongeren bijtijds uit hun isolement halen.

Het valt niet te ontkennen dat de toename van het gewelddadige extremisme óók samenhangt met de falende buitenlandpolitiek van het Westen.

Oorlog, geweld en het machtsvacuüm in het Midden-Oosten hebben de ruimte voor terroristen eerder vergroot dan verkleind.

De strijd tegen radicalisering gaat ook over buitenlandse politiek: over het voeren van illegale oorlogen en het volpompen van een regio met wapens, zonder te weten wie er vervolgens mee gaat schieten.

Vandaag moest ik denken aan Sultan, die 19-jarige jongen uit Maastricht, die zich Abu Abdullah al-Hollandi noemde. Hij blies zichzelf eind december op in Bagdad – en nam meer dan twintig onschuldige mensen mee in de dood.

In het afscheidsfilmpje van Sultan zien we geen stoere strijder, maar een sukkelige jongen. Een kind nog, dat dood en verderf heeft gezaaid. Een Limburgse jongen die bevangen werd door een verschrikkelijke ideologie van haat en geweld.

We moeten alle maatregelen nemen die nodig zijn om onze samenleving te beveiligen. Maar we moeten ook blijven nadenken hoe het kan dat we leven in een samenleving waarin we een jongen als Sultan uit het oog verliezen.

We moeten blijven denken over hoe het toch kan dat er in ons land mensen opgroeien die zo ver afstaan van onze beschaving dat zij in staat zijn om zulke gruweldaden te plegen.

Betrokken SP'ers