Europese Commissie moet stoppen met geschillensysteem ISDS

Tribune januari 2015
SP-ledenblad Tribune over de ISDS en de vrijhandelsverdragen.

Het brede verzet tegen het geschillenbeslechtingssysteem ISDS dwingt EU-commissaris Malmström in het defensief. Dinsdag publiceerde de Europese Commissie de langverwachte resultaten van de publieke consultatie over dit onderwerp.  Bijna 150.000 mensen leverden een inbreng, en vrijwel alle bijdragen waren zeer kritisch van toon. De SP noemt het schrappen van het onderdeel ISDS onvermijdelijk, niet alleen in de onderhandelingen met de Verenigde Staten, maar ook met Canada.

SP-Europarlementariër Anne-Marie Mineur stelt dat het draagvlak voor ISDS onder de Europese bevolking zo laag is, dat het onacceptabel is om er nog langer mee door te gaan. Mineur: “De onderhandelingen voor het handelsverdrag met de Verenigde Staten (TTIP) zijn op dit punt al stilgelegd, maar aan het verdrag met Canada (CETA) durft commissaris Malmström niet te komen. Dat is onbegrijpelijk. Als ze toegeeft dat ze een probleem heeft met ISDS, dan geldt dat net zo hard in de onderhandelingen met de Verenigde Staten als met Canada. Sterker: als ISDS wordt toegelaten voor Canadese bedrijven, dan is het ook beschikbaar voor Amerikaanse bedrijven met een aanzienlijk belang in een Canadees bedrijf. Dat geldt voor bijna de helft van de gevallen. Dat Malmström dat zelf niet inziet, benadrukt de noodzaak voor een referendum over deze handelsverdragen.”

Mineur is niet verbaasd over de uitkomst van de consultatie: “ISDS geeft multinationals zoveel macht over democratische besluitvorming dat onze vakbondsrechten, burgerrechten en milieuwetgeving in gevaar komen. De mensen hebben dat goed gezien, en vinden dat onacceptabel. Het is goed dat de eurocommissaris dat geluid goed verstaan heeft.” Opmerkelijk noemt Mineur het onderscheid tussen de opvattingen van grote bedrijven en die van het midden- en kleinbedrijf. De laatste groep ziet duidelijk grotere nadelen van het geschillenbeslechtingssysteem dan de eerste.

Anders dan haar voorganger Karel De Gucht ontkent Cecilia Malmström niet dat de inbreng geleverd is door bijna 150.000 verschillende individuen. Ook erkent ze dat de 569 organisaties die een zienswijze hebben ingediend in veel gevallen ook weer duizenden of zelfs vele tienduizenden leden vertegenwoordigen. Dat gaat bijvoorbeeld om vakbonden, koepelorganisaties en niet-gouvernementele organisaties (NGO’s).