Kox: hef Israëlische blokkade van Gaza op

'Als de Israelische blokkade van Gaza niet snel wordt opgeheven, zal de toestand voor de twee miljoen Palestijnen daar onhoudbaar worden. Met de kans dat steeds meer mensen met bootjes via de Middellandse Zee zullen vluchten naar een veiliger plek dan Gaza, de grootste openluchtgevangenis ter wereld.' Dat zegt SP-senator Tiny Kox op basis van alarmerende rapporten van internationale experts aan de parlementaire assemblee van de Raad van Europa.

Tiny Kox
V.l.n.r.: Bernard Sabella, voorzitter Palestijnse delegatie in Raad van Europa, Qais Khader, lid Palestijnse onderhandelingsdelegatie Caïro, Tiny Kox, Ibrahim Kreishni, secretaris-generaal Palestijnse parlement

Een Palestijnse voorstel om op korte termijn een onderzoekscommissie naar Palestina te sturen, Gaza en de Westelijke Jordaanoever, en naar Israel, kreeg unanieme steun in Parijs, waar de politieke commissie van de pan-Europese assemblee bijeen was, in aanwezigheid van delegaties van het Palestijnse en Israelische parlement.

'Volgens experts is wederopbouw van Gaza alleen mogelijk als Israel zijn blokkade eindigt en garanties geeft dat wat nu opgebouwd wordt, straks niet weer platgebombardeerd wordt. Meewerken aan een tweestatenoplossing is de beste garantie. Om dat te bereiken moeten Europese landen, de Europese Unie voorop, veel meer druk op Israel zetten. Bijvoorbeeld door maatregelen tegen Israelische producten uit illegaal bezette Palestijnse gebieden,' aldus senator Kox.

De delegatie van het Palestijnse parlement riep de delegatie van het Israelische parlement op aan te dringen op vrijlating van 36 Palestijnse parlementsleden uit Israelische gevangenschap, zodat zij hun parlementaire werk kunnen doen, waaronder deelname aan vergaderingen van de Raad van Europa. Die oproep kreeg brede steun van de overige aanwezigen in Parijs.