Roemer bezoekt met sloop bedreigde buurt in Amersfoort

SP-leider Emile Roemer heeft vrijdag een bezoek gebracht aan de buurt Jeruzalem in Amersfoort. De woningen die hier staan worden al sinds 2005 met sloop bedreigd, maar dat hebben de bewoners samen met de lokale SP tegen weten te houden.

Emile Roemer en Margreeth Brouwer

Roemer werd in de buurt rondgeleid door Margreeth Brouwer van het bewonerscomité en de SP Amersfoort. De buurtbewoners willen dat de woningcorporatie de huizen renoveert in plaats van tegen de vlakte gooit. Aangezien de wijk erg centraal ligt maken de bewoners en de SP zich grote zorgen over de plannen van de corporatie; als er gesloopt wordt kan de plek veel geld opleveren voor projectontwikkelaars.

Emile Roeme

Roemer: 'Ik ben onder de indruk van de vechtlust van de bewoners. Al bijna tien jaar hangt hen de sloop boven het hoofd, maar ze laten zich niet kennen. Als deze huizen verdwijnen krijgen we daar nooit sociale woningbouw voor terug. Dat betekent een enorme aanslag voor de woningvoorraad voor mensen met een kleinere beurs.'

Emile Roeme

Eerder die dag bracht Roemer een bezoek aan Almere, waar hij op de markt in gesprek ging met kiezers. Nadien nam hij met de afdeling een kijkje in de wijk Kimwierde, waar bewoners eveneens last hebben van gebrekkig onderhoud aan hun huizen.

Op de markt in Almere