Van Bommel verheugd over vrijlating anti-drone-activist

SP-Kamerlid Harry van Bommel is zeer verheugd over de recente vrijlating van de eerder deze maand in Pakistan opgepakte anti-drone-activist Karim Khan. Van Bommel: ‘Wij hebben meneer Khan uitgenodigd om in Nederland te komen spreken over de ronduit ellendige gevolgen van de Amerikaanse drone-oorlog in zijn land. Ik ben heel blij dat hij nu alsnog hierheen kan komen, want het is belangrijk dat zijn verhaal gehoord wordt.’

Karim Khan verloor door een Amerikaanse drone-aanval in december 2009 zijn zoon en broer. Sindsdien is hij in een juridische strijd verwikkeld om de verantwoordelijken hiervoor ter verantwoording te roepen, maar tot op heden is dat zonder resultaat. De Verenigde Staten hebben al vele honderden drone-aanvallen in onder meer Pakistan en Jemen uitgevoerd. Dit gebeurt zonder enige vorm van proces en geregeld wordt het internationaal recht hierbij geschonden. Door deze aanvallen zijn al duizenden mensen om het leven gekomen. Onder hen waren vele onschuldige burgers.

Van Bommel: ‘Toen bekend werd dat Karim Khan was opgepakt, is er internationaal veel druk uitgeoefend op de Pakistaanse autoriteiten. Ik heb mondelinge vragen gesteld aan minister Ploumen van Buitenlandse Handel en een brief aan de Pakistaanse minister-president gestuurd. Parlementsleden in andere landen hebben vergelijkbare inspanningen geleverd. Dit laat maar weer eens zien dat internationale druk echt kan helpen.’

Aanstaande woensdagavond spreken Karim Khan en Harry van Bommel tijdens een bijeenkomst in het Humanity House in Den Haag over de gevolgen van drone-aanvallen.