Kamer steunt SP: Leegstaande woningen eerlijker verhuurd

Dinsdag kreeg SP-Kamerlid Paulus Jansen steun voor zijn voorstel om de verhuur van leegstaande woningen eerlijker te maken. Minister Blok moet in overleg met woningcorporaties een einde maken aan anti-kraakconstructies, waarbij huurders vaak zo goed als rechteloos zijn. Wel moet het mogelijk blijven deze woningen te verhuren, maar de voorwaarden waaronder dit gebeurt moeten worden verbeterd.

De Amsterdamse SP kwam onlangs nog in actie omdat woningcorporatie Rochdale een aantal huurwoningen al acht jaar tijdelijk verhuurt. ‘Hopelijk zijn dat soort praktijken snel verleden tijd. Geen enkele huurder wil huurrechten opgeven, maar met de gigantische woningnood hebben veel huurders geen keus’, aldus Jansen, die blij was met steun voor zijn plan om regelmatig onderzoek te doen naar de aard en omvang van tijdelijke verhuur. Op die manier denkt Jansen beter inzicht te krijgen in de problemen waar tijdelijke huurders tegenaan lopen.

Bij een tijdelijk huurcontract zijn de rechten van huurders een stuk beter beschermd dan bij anti-kraakwoningen. Zo heeft een tijdelijke huurder drie maanden de tijd om een nieuwe woning te vinden, terwijl dit voor iemand die anti-kraak woont maximaal enkele weken is. Ook worden voor bewoners van anti-kraakwoningen de meest gekke beperkingen opgelegd: geen logés, geen huisdieren en soms zelfs geen bezoek. Daarnaast komt het voor dat anti-kraakbureaus onaangekondigd langs mag komen. Dit zijn volgens Jansen onnodige inbreuken op de privacy van de huurder, die tot het verleden zouden moeten behoren.