Jansen: ‘Haal corporaties onder juk Brussel vandaan’

SP-Kamerlid Paulus Jansen heeft vandaag twee voorstellen gedaan om woningcorporaties te ontdoen van Brusselse bemoeizucht. Jansen: ‘Door twee simpele ingrepen kun je ervoor zorgen dat Brussel zich niet meer bemoeit met onze woningcorporaties. Op die manier kunnen Europese technocraten niet langer beslissen over de Nederlandse volkshuisvesting.’

De Europese Commissie legt allerlei eisen op aan de Nederlandse woningcorporaties, omdat deze staatssteun zouden ontvangen. Dat is opmerkelijk, want per saldo ontvangen de corporaties geen staatssteun, maar dragen zij juist bij aan de schatkist. Via het Waarborgfonds Sociale Woningbouw staan woningcorporaties garant voor elkaar, mocht een van hen in de financiële problemen komen. Maar als alle corporaties in de problemen komen, dan is de Staat aan de beurt. Jansen: ‘Deze staatsgarantie zorgt voor lagere rente-uitgaven voor corporaties, maar die garantie kan ook door derden worden gegeven. Blok haalt met zijn verhuurderheffing 1,75 miljard euro bij de corporaties weg. Verreken dit met elkaar. Zo kost het de Staat uiteindelijk niets, maar je bent wel van de Brusselse bemoeienis af omdat er op dit punt niet langer sprake is van staatssteun.’

Hoewel nog maar weinig gemeenten goedkope grond verstrekken aan woningcorporaties is er volgens Brussel ook hier sprake van staatssteun. In het voorstel van Jansen wordt gemeentegrond in de toekomst alleen nog maar met korting aan verhuurders aangeboden als zij lage huren hanteren. Jansen: ‘Zo’n deal is alleen aantrekkelijk voor woningcorporaties omdat commerciële verhuurders fors hogere huren zullen vragen. Met deze twee voorstellen samen is er zelfs in de ogen van Europa geen sprake meer van staatssteun voor corporaties. We bepalen zelf weer hoe we de boel inrichten en gooien het Brussels’ juk van ons af.’

Over beide voorstellen van Jansen wordt volgende week gestemd.