Jansen: Stop de huurexplosie

SP-Kamerlid Paulus Jansen wil dat de wet die voor een huurexplosie gaat zorgen zo snel mogelijk van tafel gaat. In het voorstel van minister Blok worden inkomensgegevens van de Belastingdienst gebruikt om de huur te verhogen, waardoor de wet ook wel de naam ‘gluurverhoging’ heeft gekregen. Jansen: 'De wet zorgt voor huurstijgingen tot 9% per jaar. Bovendien is het een grove aanslag op de privacy van onze huurders. Blok moet niet willen neuzen in de boeken van de Belastingdienst, dat gaat hem helemaal niets aan.'

Dat de wet alleen voorziet in huurstijging als het inkomen omhoog gaat, maar niet andersom ergert Jansen. 'Hoezo gebruiken we alleen gegevens van de inkomstenbelasting als we daarmee de huren kunnen verhogen? Regel dan op zijn minst ook dat de huur omlaag gaat als iemand in inkomen achteruit gaat. Je doet het óf helemaal, óf je doet het niet.'

Jansen maakt zich daarnaast zorgen over chronisch zieken en ouderen. 'Door een hele rits kabinetsmaatregelen hebben zij het financieel al zwaar genoeg. Ze zien zichzelf geconfronteerd met lagere pensioenen, een hoger eigen risico, een uitgekleed basispakket in de zorgverzekering, en tot overmaat van ramp wordt het eigen vermogen meegeteld bij de berekening van de zorgtoeslag en de zorg vanuit de WMO en de AWBZ. Als er al huren verhoogd moeten worden, dan is voor hen maximaal de inflatie acceptabel.'

Donderdag 7 februari debatteert de Kamer over het wetsvoorstel.

In Studio SP meer over de problemen op de woningmarkt en in de bouwsector: