Raad van Europa: actie tegen moderne slavernij

Mensenhandel is de snelst groeiende vorm van georganiseerde criminaliteit waarin naar schatting meer dan 35 miljard euro per jaar 'omgezet' wordt. 'Deze gruwelijke schending van het meest elementaire mensenrecht moet bovenaan de politieke agenda staan, zeker in Europa, waar iedere burger beschermd hoort te worden door de Europese Conventie voor de Rechten van de Mens', aldus SP-senator Tiny Kox vandaag in Straatsburg. Daar kreeg een door de fractie van Europees Verenigd Links voorbereide resolutie tegen de moderne slavernij unanieme steun.

Meer dan 20 miljoen mensen werken wereldwijd – ook in Europa – als moderne slaven. Niet alleen in de sex-industrie maar ook in de land- en tuinbouw, de bouw, de textielindustrie, winkels, horeca en in particuliere huishoudens. Verder worden mensen verhandeld voor illegale organenhandel of worden personen gedwongen tot bedelarij. Mannen, vrouwen en kinderen worden genadeloos uitgebuit en tot nu toe schieten regelgeving en optreden tegen deze mensenrechtenschendingen zwaar tekort in de meeste van de 47 lidstaten van de Raad van Europa. Strengere wetgeving, hardere aanpak van daders en betere bescherming van de slachtoffers is hoog nodig om dit grote kwaad in te dammen. Kox kreeg steun voor zijn pleidooi dat na aanname van de resolutie deze gruwelijke kwestie bovenaan de agenda van Europa's grootste mensenrechtenorganisatie blijft.

Eerder deze week vorderde de parlementaire assemblee van de Raad van Europa vrijlating van politieke gevangenen in Azerbeidzjan, waar veel mensenrechten met voeten worden getreden. Het land werd opgeroepen zich beter aan zijn verplichtingen te gaan houden om maatregelen te voorkomen. Rusland en Georgië werden opgeroepen de Raad van Europa voor humanitaire hulp toegang te geven tot Zuid-Ossetië dat zich na de oorlog tussen beide landen onafhankelijk van Georgië heeft verklaard en nu een van Europa's 'zwarte gaten' is. De assemblee sprak uitgebreid met EU-commissaris Füle, die in de Europese Commissie verantwoordelijk is voor de nabuurpolitiek van de Unie, de politiek ten opzichte van de lidstaten van de Raad van Europa die geen lid van de EU zijn. Füle zei graag meer gebruik te zullen gaan maken van de grote kennis en kunde van de grootste pan-Europese verdragsorganisatie.

Tuur Elzinga

Aan het begin van het jaar werden ook de verschillende posten verdeeld. SP-senator Tuur Elzinga werd verkozen tot voorzitter van de commissie die de relatie onderhoudt tussen de Raad van Europa, de OESO (waarin de meeste belangrijke industrielanden deelnemen) en de Europese Bank voor Wederopbouw en Ontwikkeling. De assemblee in Straatsburg dient als het parlementaire platform voor beide instituten. Elzinga's rapport over een meer effectieve rol van de EBRD bij de bevordering van de kernwaarden van de Raad van Europa – democratie, mensenrechten, rechtsstaat – werd bijna unaniem aangenomen in de assemblee. Tiny Kox werd herkozen als fractievoorzitter van Verenigd Europees Links en blijft daardoor deel uitmaken van het dagelijks bestuur van de assemblee.