VVD en PvdA weigeren te praten over dreigend faillissement woningcorporaties

SP-Kamerlid Paulus Jansen heeft geen goed woord over voor de PvdA en de VVD. Die stemden vandaag tegen zijn alternatief voor de zogenaamde verhuurderheffing. ‘Gisteren werd bekend dat deze heffing corporaties een faillissement in jaagt en leidt tot miljarden euro’s minder voor nieuwe woningen. Maar deze partijen steken de kop in het zand. Een laffe politiek over de rug van huurders, bouwvakkers en corporaties.’

Het voorstel van Jansen werd weggestemd zonder besproken te zijn, iets wat in de Tweede Kamer zelden voorkomt. PvdA en VVD blokkeerden een debat hierover. ‘Te zot voor woorden’, aldus Jansen. ‘Uit een rapport van het Centraal Fonds Volkshuisvesting dat dinsdag naar buiten kwam, blijkt duidelijk hoe desastreus deze maatregel is. Met mijn voorstel zou ruimte gecreëerd worden om samen te zoeken naar een alternatief dat niet duizenden bouwvakkers hun baan kost en corporaties failliet maakt.’

Jansen gelooft niet meer in de beloofde uitgestoken hand van de coalitiepartijen PvdA en VVD: ‘De haast van deze partijen is ongelofelijk en onnodig. Dit gaat vele banen kosten, de huren gaan skyhigh en de bouw van nieuwe huizen valt compleet stil. Honderdduizenden mensen zullen de gevolgen voelen. Ik snap niet dat PvdA en VVD niet naar zo’n belangrijk rapport willen kijken. Blind voor de gevolgen jagen ze met misplaatste daadkracht de sociale woningbouw over de kling.’

Betrokken SP'ers