De Jong steunt acties Europese vrachtwagenchauffeurs -update-

SP-Europarlementariër Dennis de Jong heeft in Brussel honderden verontruste truckers uit Nederland, België, Luxemburg en Frankrijk gesteund in hun acties. De truckers komen in actie tegen sociale dumping, het ontduiken van sociale rechten, onder meer via postbusfirma’s. De Jong: ‘De actie komt precies op tijd, want het gevaar dreigt dat Vice-President Kallas binnenkort met voorstellen komt voor liberalisering van het binnenlandse wegvervoer. Dat zou het einde betekenen van de Nederlandse transportsector. Daarnaast moet een einde gemaakt worden aan het ontduiken van CAO’s via schimmige en illegale constructies. Dit heeft de Europese Commissie eerder dit jaar naar aanleiding van mijn vragen bevestigd. Nu faalt het toezicht op deze regels'.

Dennis de Jong in gesprek met een demonstrerende vrachtwagenchauffeur

Volgens de Europese regels horen chauffeurs van buitenlandse bedrijven in Nederland gewoon betaald te worden volgens de Nederlandse CAO’s en geldt dus gelijk loon voor gelijk werk. Alleen bij ‘cabotage’, het meepikken van vrachtjes na aflevering van een internationaal transport binnen Europa, kan soms een buitenlandse CAO gelden. Op 21 juni kreeg Vice-President van de Europese Commissie Sim Kallas echter het advies van een ‘High level Group’ om de cabotageregels te versoepelen en het Europese wegtransport op termijn volledig te liberaliseren. De Jong: ‘Bij verdere liberalisering wordt ook het binnenlands wegtransport overgenomen door Oost-Europese firma’s die daarbij op steeds meer ritten de Oost-Europese regels voor pensioenen en sociale zekerheid mogen hanteren. Samen met de actievoerders wil de SP ervoor zorgen dat Kallas dit advies naast zich neerlegt’.

FNV'er Edwin Atema spreekt de demonstranten toe

De afgelopen jaren is door onder meer de FNV in Nederland al verschillende keren actie gevoerd tegen de oneerlijke concurrentie via postbusfirma’s die de CAO’s ontdoken. De Jong: ‘Omdat de postbusfirma’s in andere lidstaten zijn gevestigd, kun je dit als Nederland alleen niet oplossen. Ik wil daarom centrale opslag van gegevens over malafide bedrijven en praktijken en automatische uitwisseling daarvan tussen de verschillende arbeidsinspecties. Ook moeten lidstaten de administratieve sancties voor bedrijven over en weer erkennen. De malafide bedrijven moeten in de hele EU aangepakt worden. Ook wil ik dat er afspraken komen tussen alle EU landen voor een rechtvaardig minimumloon en eerlijke arbeidsomstandigheden om zo uitbuiting van chauffeurs uit slecht beschermde landen tegen te gaan’.

CNV woordvoerdster spreekt de demonstranten toe

Op dit ogenblik behandelt het Europees Parlement de voorstellen van de Europese Commissie voor handhaving. De Jong: ‘We gaan daar proberen goede wetgeving van te maken, maar het voorstel zelf deugt niet. In plaats van sterkere handhaving wil de Commissie de lidstaten juist aan regels binden die het toezicht beperkt. Hier is weer duidelijk gelobbyd door grote bedrijven en hebben de chauffeurs het nakijken’.

Dennis de Jong spreekt de demonstranten toe

SP'ers onthalen de binnenkomende vrachtwagens