Gesthuizen en De Jong over het MKB: 'Kleinschaligheid hoort bij de SP'

Beiden houden zich bezig met kleine ondernemers. De één in Den Haag, de ander in Brussel. Sharon Gesthuizen, SP-Tweede Kamerlid, bracht een paar jaar terug het rapport 'Hart voor de zaak' uit, over de positie van het midden- en kleinbedrijf in Nederland. Dennis de Jong behartigt hun belangen in het Europees Parlement. Een gesprek over de liefde voor het ondernemerschap.

Dennis de Jong

'SP-afdelingen in het land houden zich al jaren bezig met het lot van kleine ondernemers', zegt De Jong. Gesthuizen: 'We hebben in Den Haag en Brussel, maar zeker ook lokaal, hard gewerkt om de positie van het midden- en kleinbedrijf te versterken.' De SP organiseerde twee weken geleden samen met MKB Nederland een dag voor ondernemers, om hun problemen te bespreken. Gesthuizen: 'De verstandhouding is eigenlijk heel goed. We kunnen elkaar op heel veel punten vinden.'

De Jong: 'We begrijpen heel goed waar kleine ondernemers zoals de bakker op de hoek mee zitten. Die worden soms gek van alle betutteling door de overheid, en ook door Brussel. Daar komen zoveel voorstellen vandaan die ondernemers in de weg zitten. Ik weet van mijn actieve tijd bij de SP-afdeling in Rotterdam de regels waar horecabedrijven aan moeten voldoen. Als er een evenement in de stad wordt georganiseerd moeten terrassen helemaal omheind zijn met hoge hekken. Dan ben je alle gezelligheid kwijt, achter zo'n zwart scherm. Laten we eens normaal doen, denk ik dan.'

Sharon Gesthuizen