Opheldering over Griekse defensie-aankopen

SP-Kamerleden Irrgang en Van Bommel hebben het kabinet schriftelijk om opheldering gevraagd over de berichten over omvangrijke Griekse wapenaankopen. Begin deze week berichtte het Duitse weekblad Die Zeit over ambitieuze plannen van het Griekse ministerie van Defensie om voor miljarden euro’s aan Leopard tanks, Eurofighter vliegtuigen, onderzeeërs en fregatten aan te schaffen. Volgens de SP-Kamerleden zijn deze plannen – indien ze kloppen – absurd: een land dat financiële steun krijgt van eurolanden en extreme bezuinigen doorvoert die de Griekse bevolking zwaar treffen, moet die steun niet uitgeven aan miljarden uitgaven voor nieuwe militaire speeltjes.

Volgens Die Zeit is het heel goed mogelijk dat binnen enkele maanden, als er weer een nieuwe steunronde is overgemaakt, de Grieken miljarden gaan besteden aan defensiematerieel. Ook bericht Die Zeit over druk vanuit Frankrijk en Duitsland om toch vooral bestaande defensiedeals door te laten gaan of zelfs nieuwe contracten te sluiten. Duitsland en Frankrijk zijn belangrijke leveranciers van militair materieel.

Harry van Bommel

In antwoord op eerdere vragen van Irrgang en Van Bommel stelde de Nederlandse minister van Financiën dat Griekenland al flink bezuinigd zou hebben op de defensie-uitgaven. Er zou een strenge salariskorting zijn doorgevoerd en de Grieken zouden alleen nog tweedehands materieel kunnen aanschaffen. Maar de salariskorting is volgens de Europese Commissie niet doorgevoerd en er zijn berichten dat er nog steeds duur materieel wordt aangeschaft. Ondanks de bezuinigingen zijn de Griekse defensie-uitgaven nog steeds erg hoog in vergelijking met de rest van Europa. Bovendien zou voor 2012 zelfs weer een stijging van de defensie-uitgaven op het programma staan. Alle reden voor Irrgang en Van Bommel om het kabinet om opheldering over de Griekse defensie uitgaven te vragen.

'We hebben miljarden uitgeleend aan Griekenland en De Jager staat op het punt om daar nog een schepje bovenop te doen. Dit terwijl het land nagenoeg bankroet is. In zo’n situatie ook nog eens nieuwe miljarden aankopen aan wapentuig doen zou absurd zijn', aldus Irrgang.