'Menzis en Aegon promoten tweedeling ouderenzorg'

SP-Tweede Kamerlid Renske Leijten heeft geschrokken gereageerd op het bericht dat zorgverzekeraar Menzis en schadeverzekeraar AEGON een 'zorgspaarproduct' voor de oude dag hebben gelanceerd. Renske Leijten: 'Waar ik al bang voor was, zien we voor onze ogen gebeuren. Zorgverzekeraars worden verantwoordelijk gemaakt voor ouderenzorg en meteen breken ze de solidariteit af. Het is weer ouderwets ieder-voor-zich: wie genoeg geld opzij heeft kunnen zetten voor zijn oude dag krijgt een pluspakket van goede zorg, wie het om wat voor reden dan ook minder heeft getroffen wacht een armoedige oude dag met schrale zorg.'

In de introductie van pluspakketten door Menzis en AEGON ziet Leijten een bevestiging dat de zorg voor ouderen vanuit de AWBZ te schraal is geworden na jarenlang bezuinigen. Leijten: 'Waarom zouden de verzekeraars anders denken dat hier een markt voor is? Overigens ben ik wel benieuwd waar je precies voor spaart. Wat zit er in die pluspakketten dat een oudere die niet of minder heeft gespaard wordt onthouden? Welke zorg zal van het standaardpakket voor iedereen verhuizen naar een luxepakket voor gefortuneerde ouderen? Ik houd mijn hart vast.'

Renske Leijten wil opheldering van staatssecretaris Veldhuijzen van Zanten. Leijten: 'De staatssecretaris heeft heel wat uit te leggen. De zorg organiseren we met zijn allen, via de AWBZ. Je bijverzekeren via een zorgspaarproduct is onwettig en zou onnodig moeten zijn.'