Crowdsourcing project SP 'Tips voor zorg' levert waardevolle voorstellen op

'Een dubbel en dwars geslaagd experiment. Dit middel gaan we nog vaak inzetten.' Dat zegt Emile Roemer na afloop van het crowdsourcing-experiment 'Tips voor zorg'. Begin juni lanceerde de SP de speciale site 'tips voor zorg' met software van Maurice de Hond. Deze software maakt het mogelijk dat mensen zelf ideeën kunnen aandragen, en onder elkaar uitmaken welke daarvan de beste is. 'Ik erg blij met de bijna 1000 tips die over de zorg zijn binnengekomen. De besparingen die dit gaat opleveren, dragen bij aan het alternatief voor de kille bezuinigingen van dit kabinet.'

Tips voor zorg

Volgens Roemer valt het op dat veel tips, in de top tien, met verspilling te maken hebben. 'Mensen die er mee te maken hebben staan verbaasd hoeveel er over de balk wordt gegooid terwijl praktische aanpassingen juist heel veel kunnen besparen. Met deze site komen dit soort ergernissen direct bovendrijven. Dat geeft aan dat hier veel winst te halen valt.'

Bezoekers van de site 'Tips voor zorg' werd gevraagd om ideeën te leveren voor goede bezuinigingen in de gezondheidszorg en voor verbeteringen die relatief snel en zonder hoge kosten kunnen worden ingevoerd. In de maand juni hebben 1800 mensen zich op de speciale site ingeschreven. Zij droegen in totaal 949 ideeën aan. Door middel van stemmen en discussie bepaalden de bezoekers zelf welke vijftien voorstellen het beste waren. De SP koos er ook nog negen uit. Bezoekers hebben daarna een week kunnen stemmen op de 24 voorstellen die de eindronde haalden. Zo'n 900 mensen deden dat. Roemer: 'De bedoeling was om de kennis van mensen in het land te gebruiken. Zij weten als geen ander waar de zorg beter kan, of waar geld verspild wordt. En dat is gelukt. We hebben veel goede ideeën gekregen; daar kunnen we nog lange tijd mee vooruit. Maar zoals afgesproken hebben we er nu zes uitgekozen en daar gaan we het komende half jaar keihard mee aan de slag.' Aan het begin van het experiment was afgesproken dat de SP uit de top tien die uit het experiment voortkwam minimaal vijf voorstellen zou kiezen. Ook eentje die niet in de top 10 stond is erbij genomen, omdat die dichtbij een oplossing uit de top tien lag, en ze gezamenlijk een grote besparing kunnen opleveren. 'Dat we deze zes voorstellen kiezen, zegt niets over de kwaliteit van de andere voorstellen. Er zitten veel voorstellen naar ons hart bij, maar niet alle voorstellen zijn naar verwachting binnen nu en een (half) jaar te realiseren. Ook kwamen er veel tips binnen over stelselwijzigingen. Goede voorstellen maar die vragen een langere tijd om in te voeren. Zo is het bekend dat de SP de marktwerking graag uit de zorg wil halen, daar blijven we voor knokken, maar dergelijke oplossingen vallen buiten dit experiment. We gaan deze zomer echter alle voorstellen, ook die de top 24 niet haalden, uitvoerig bekijken.' De mensen die de gekozen voorstellen hebben ingediend worden uitgenodigd om een dag te gast te zijn bij Emile Roemer in de Tweede Kamer. Het komende half jaar zal de SP regelmatig een update geven over hoe het staat met de invoering van de voorstellen.

Maurice de Hond, die de crowdsource-site Queetz.com ontwikkeld heeft, is verheugd met de positieve ervaringen van dit project: 'Dit laat zien dat, mits opgezet vanuit de filosofie van crowdsourcen, het benutten van de kennis en know-how van mensen tot goede resultaten leidt. We leven, mede dankzij internet, niet meer in een tijd waar alles top-down kan bedacht en uitgevoerd worden. Heel veel andere organisaties en bedrijven, kunnen van deze aanpak profiteren.’