Klassen groter door bezuinigingen basisonderwijs

In een onderzoek van de SP stelt 58% van de ondervraagde directeuren van basisscholen dat de klassen groter zijn geworden door de miljoenenbezuinigingen in het basisonderwijs. 92% van de schoolleiders denkt dat door die bezuinigingen de kwaliteit van het onderwijs zal worden aangetast. Het zijn de belangrijkste uitkomsten van het onderzoek dat SP-Kamerlid Manja Smits deed onder 151 schoolleiders van basisscholen. Vorig jaar beloofde de regering dat de bezuinigingen terecht zouden komen bij management en bestuur. Die belofte lijkt niet te worden waargemaakt.

In 2010 is een eerste bezuiniging van 38 miljoen euro doorgevoerd. Voor 2011 staat zelfs een bezuiniging van 90 miljoen euro ingeboekt. Dat geld moest komen van het bestuur en management van basisscholen. Smits: 'Het is onzinnig om te denken dat een bezuiniging van 90 miljoen euro in het basisonderwijs niet ten koste gaat van de situatie in de klas. In het basisonderwijs zijn niet zoveel managementlagen als elders in het onderwijs. Daarnaast is de financiering zo geregeld dat een schoolbestuur zelf mag bepalen hoe het geld wordt uitgegeven. En welke bestuurder bezuinigt zichzelf nou weg?' Om die reden stemde de SP vorig jaar tegen de bezuinigingen.

Het onderzoek werd afgelopen zomer door Smits uitgevoerd. Naast de vrees voor de kwaliteit van het onderwijs en de vrees dat de klassen groter worden, denkt twee derde van de deelnemers dat er minder leerkrachten komen. Ruim de helft zegt straks minder middelen ter beschikking te hebben en een derde vreest dat de bezuiniging ten koste gaat van conciƫrges of administratieve krachten.