‘Bezuiniging inburgering zet rem op integratie’

‘De bezuiniging van honderden miljoenen op de inburgering gaat tot hoge maatschappelijke kosten leiden.’ Dat zegt SP-Kamerlid Sadet Karabulut over de uitgelekte plannen van het demissionaire kabinet om op termijn bijna de volledige inburgering weg te bezuinigen. Het kabinet wil de kosten van inburgering gaan verhalen op inburgeraars zelf. Karabulut: ‘Als inburgeraars de volle mep moeten betalen, haken ze af. Dat zet een rem op de integratie van nieuwkomers.’

Het kabinet gaat de komende jaren voor miljoenen bezuinigen op inburgering, zo meldt de NOS. Het komende jaar zou er 100 miljoen bezuinigd gaan worden, met een uiteindelijke bezuiniging van 340 miljoen in 2014. Karabulut: ‘Deze bezuiniging helpt de inburgering om zeep, terwijl we juist goed inburgeringonderwijs nodig hebben.’

Volgens Karabulut zijn er goede alternatieven voor handen om de kosten van inburgering te verlagen: ‘De SP heeft in 2009 uitgebreid onderzoek gedaan. In de inburgering gaat veel geld over de balk aan dure organisaties, bureaucratie, aanbestedingen en concurrentie. Laten we daar het geld halen in plaats van bij de inburgeraars. Voor hen moeten we juist alles op alles zetten om ze zo goed mogelijk te integreren in de samenleving.’