Kartika Liotard spreekt op klimaatcongres Verenigd Links in Athene

Donderdag was SP Europarlementslid Kartika Liotard in Athene om te spreken op het congres: "Positions of the Left for a binding and fair global agreement on climate change" dat georganiseerd werd door Verenigd Links, de groep in het Europees Parlement waar de SP deel van uitmaakt. Liotard betoogde in Athene dat: “niet de belangen van grote bedrijven en de geindustrialiseerde landen maar het belang van iedereen bij een duurzame toekomst het zwaarst zou moeten wegen op de klimaattop in Kopenhagen“.

Europarlementariërs van Verenigd Links, van links naar rechts: Takis Hadjigeorgiou (Cyprus), Nikos Chountis (Griekenland), Marisa Matias (Portugal) en Kartika Liotard

Liotard merkte de afgelopen maanden echter al dat het met het klimaatakkoord de verkeerde kant op dreigt te gaan. "Het broodnodige klimaatakkoord zal niet gaan over wat goed en rechtvaardig is voor ons allen, het zal gaan om de belangen. Belangen van de industrielanden en grote bedrijven, intellectueel eigendomsrecht en de belangen van de grote industrie wegen in de huidige wereldverhoudingen zwaarder dan ons gezamenlijk belang bij een duurzame wereld" aldus Liotard tijdens haar speech. "Iedereen is het er over eens dat we een klimaatakkoord nodig hebben, maar tot nu toe durft geen land durft zich vast te leggen aan concrete emissie beperkingen, het blijven beloftes onder voorbehoud. Geïndustrialiseerde landen willen hun emissies wel beperken, maar alleen als andere landen zullen volgen. Daarnaast hebben we geen akkoord nodig waarin ook nadrukkelijk kernenergie wordt genoemd als oplossing voor het milieuprobleem in plaats als onderdeel van het probleem, en dat lijkt nu wel te gaan gebeuren".

Europarlementariërs samen met Commissaris Dimas, van links naar rechts: Marisa Matias (Portugal), Eurocommissaris Stavros Dimas, Alexis Tsipras (fractieleider in het Griekse parlement van SYRIZA), Nikos Chountis (Griekenland) en Kartika Liotard.

Kartika Liotard had in Athene ook een gesprek met Milieu-Commissaris Stavros Dimas over de klimaatproblematiek en de klimaatconferentie in Kopenhagen. Op de vraag van Liotard over de mening van Dimas betreffende de rol kernenergie in de klimaatpolitiek antwoordde de Commissaris: “ik ben persoonlijk tegen kernenergie als onderdeel van een klimaatvriendelijke energie-mix, maar de Europese Commissie heeft hier officieel geen mening over. Liotard: "Zo zie je maar weer, Sarkozy zal zijn zin weer doordrukken en dan kan Europa kernenergie als klimaatvriendelijke energie gaan beschouwen, zonder dat we een goede oplossing hebben voor het probleem van kernafval."