Agnes Kant op bezoek bij Nederlandse militairen in Afghanistan

Terwijl de andere fractievoorzitters in Suriname vertoefden, toog Agnes Kant met een aantal andere Kamerleden naar de Nederlandse militairen in Afghanistan. Agnes Kant: “Ik ben zeer onder de indruk van de enorme betrokkenheid en inzet van de Nederlandse militairen. Hoe je ook denkt over deze missie, hier kan je niet anders dan respect voor hebben.”

Gesprek op straat met jongeman die compterles geeft in Tarin Kowt

De Kamerdelegatie sprak in Kabul onder andere met generaal Stanley McChrystal, de Amerikaanse ISAF-commandant, de minister van Defensie van Afghanistan Wardak, de speciale gezant voor Afghanistan van de VN Kai Eide en met de verkiezingsklachtencommissie (ECC). Deze had net haar bevindingen gepresenteerd over de fraude bij de laatste presidentsverkiezingen. Zoals bekend komt er binnen enkele weken een tweede stemronde.

Gesprek met provinciaal bestuur

Gesprek bij gouverneur met provinciaal bestuur

In Kandahar sprak de delegatie met majoor-generaal de Kruijf, de bevelhebber van alle ISAF-eenheden in de zes zuidelijke provincies. Tijdens het verblijf op Kamp Holland in Uruzgan werd ook uitgebreid gesproken met Nederlandse militairen en diplomaten.

Kant: “Ons land staat voor een belangrijke beslissing. Verlengen we de missie weer voor twee jaar of niet. Het is goed om ook eens ter plekke te gaan kijken. SP-Kamerleden Krista van Velzen en Remi Poppe waren er al eerder geweest. Natuurlijk heb ik in die kleine week geen compleet beeld van de situatie kunnen krijgen. Ik heb geen aanleiding gevonden om ons standpunt aangaande de oorlog in Afghanistan te wijzigen.”