Kant wil debat over sluiting politieposten

SP-fractievoorzitter Agnes Kant wil volgende week in debat met minister Ter Horst over de bezuinigingen op de politie. “De minister heeft keer op keer gezegd dat de bezuinigingen op de politie geen gevolgen hebben voor de veiligheid in de buurt. Alles wijst er echter op dat dit wel het geval is. Door heel Nederland verdwijnen momenteel politieposten en wijkagenten en daar is de minister direct verantwoordelijk voor. Tegelijk laten politieagenten ons weten dat zij juist meer kleinschalige politieposten willen om de de veiligheid in buurten te vergroten.”

Uit tussenresultaten van SP-onderzoek onder 8500 agenten blijkt dat 71 procent van de wijkagenten vindt dat zij onvoldoende tijd heeft om in de buurt aanwezig te zijn. Daarnaast vindt 67% dat kleinschalige politieposten de veiligheid in de buurt kan vergroten. Kant: “De werkelijkheid van de werkvloer is dus heel anders dan de papieren werkelijkheid van deze minister. Kort geleden steunde de Tweede Kamer een motie van de SP die van de minister eist dat de bezuinigingen op de politie niet mogen leiden tot minder agenten. Ter Horst moet zich aan deze uitspraak van de Kamer houden.”

Dagblad De Pers meldt woensdag dat er massaal politieposten worden gesloten en gemeenten zelfs particuliere beveiligers inhuren om de openbare orde te kunnen handhaven. Kant: “De politie moet in dit land de orde handhaven, niet particuliere beveiligingsbedrijven. Onder verantwoordelijkheid van Ter Horst verdwijnen nu de laatste wijkposten en wijkagenten. Dat is onacceptabel.”

Betrokken SP'ers