Loonmatiging is het verkeerde medicijn

'De regering schrijft het verkeerde medicijn voor,' dat zegt SP-fractieleider Agnes Kant in reactie op minister Donner die de vakbonden vraagt om bij de komende CAO-onderhandelingen geen loonstijgingen te vragen. Kant: “Uitval van vraag en productie bestrijd je niet met loonmatiging. Een recessie bestrijd je niet met het verminderen van koopkracht. Het enige wat Donner hiermee bereikt is dat gewone mensen weer moeten matigen, terwijl er nog steeds geen afspraken zijn over loonmatiging aan de top.”

Volgens Donner zullen de lonen, om de financiële crisis het hoofd te bieden, niet met de inflatie mee kunnen groeien. Tot nu toe vroeg het kabinet de bonden de looneisen te matigen tot inflatiecorrectie. Volgens Kant is het matigen van de lonen geen oplossing voor de problemen bij de bedrijven: 'Er moet een stimuleringsplan komen om de vraag aan te zwengelen, en de problemen met uitblijvende kredieten voor gezonde bedrijven moeten nu snel worden opgelost. Maar het kabinet kent kennelijk maar één wijsje. Of het nu goede tijden zijn, of slechte, de lonen moeten worden gematigd. Ook al ziet iedereen dat dit nu een averechts effect heeft.'