Van Velzen: Onderzoek technische staat F16’s

SP-Kamerlid Krista van Velzen wil dat er een grondig onderzoek komt naar de technische staat van de F16’s van de Nederlandse Luchtmacht. Een oud-topambtenaar van het ministerie van Defensie zei maandag in de Volkskrant dat er geen enkele noodzaak bestaat om de huidige gevechtsvliegtuigen in 2010 te vervangen door Joint Strike Fighters. Van Velzen: “Dat zou betekenen dat er weer een argument vóór aanschaf van de JSF vervalt.”

Volgens oud-topambtenaar Jacques de Winter is het verhaal van Defensie dat de toestellen door de missie in Afghanistan extra snel slijten een verzinsel. Hij zegt dat het ministerie in 1999 al wilde dat de F16’s in 2010 zouden worden vervangen, simpelweg omdat de JSF dan beschikbaar zou zijn. Het besluit tot vervanging is volgens De Winter op oneigenlijke gronden en zonder discussie over de toekomst van de krijgsmacht genomen.

SP-Kamerlid Van Velzen vindt de uitlatingen van de oud-topambtenaar een reden te meer om niet over te gaan tot de aanschaf van JSF-testtoestellen voor 200 miljoen euro, zoals het kabinet wil. “Ik wil dat het verhaal van De Winter goed onderzocht wordt. Als het klopt hebben we namelijk helemaal geen haast met de aankoop van nieuwe gevechtsvliegtuigen. Dan kunnen we rustig rondkijken naar andere toestellen die beter aansluiten op de behoeften van de Nederlandse luchtmacht: verkennen en ons grondgebied verdedigen”, aldus Van Velzen. “Als we nu 200 miljoen uitgeven aan JSF-testvliegtuigen, zetten we eigenlijk een handtekening onder een koopcontract.”

Betrokken SP'ers