Rusland bang voor Europese deling

We hebben gelijk maar krijgen het niet. Dat zeggen leidende Russische politici, de generale staf van het leger en de meeste Russen als het gaat om de recente oorlog met Georgië. Georgië begon maar Rusland voelt zich in de beklaagdenbank gezet. En de Russen vrezen een nieuwe Europese deling, zegt SP-senator Tiny Kox vanuit Moskou.

Kox is met een delegatie van de Raad van Europa op onderzoek in Rusland, Georgië en Zuid-Ossetie, waar de augustusoorlog werd uitgevochten. In gesprekken met regering, parlementsleden, militairen en maatschappelijke organisaties blijkt dat het idee is dat Georgië de oorlog begon maar Rusland nu de schuld krijgt. Kox daarover - Georgië is een illegale oorlog begonnen in de afgescheiden provincie Zuid-Ossetië. Georgië heeft de burgerbevolking van deze provincie gebombardeerd. Rusland reageerde op de aanval op het gebied waar de Russen van de Verenigde Naties sinds meer dan tien jaar de vrede moeten bewaken. En toch spitst de aandacht zich volgens de Russen toe op de vraag of Rusland een nieuwe dreiging voor Europa vormt. Daardoor dreigt een nieuwe Europese deling, vrezen de Russen.

Generaal Nogovitsyn

Generaal Nogovitsyn van de generale staf toont buitgemaakte Georgische aanvalsplannen

Generaal Nogovitsyn

Later deze week krijgt Georgië de kans zijn visie te geven. Gevraagd zal onder meer worden om een reactie op de Russische beschuldiging dat de Verenigde Staten, Israël en enkele NAVO-landen Georgië bewapend, getraind en aangemoedigd hebben bij zijn mislukte militaire avontuur.

Volgende week debatteert de Raad van Europa over de gevolgen van de oorlog tussen Georgië en Rusland.