De afvalstoffenheffing kan omlaag

Vandaag stemde de Kamer in met twee voorstellen van Remi Poppe. Doel van de voorstellen is te voorkomen dat burgers de tol betalen voor het opruimen van zwerfafval. De minister komt er met gemeenten en verpakkende industrie maar niet uit wie nu verantwoordelijk is voor de kosten van het opruimen. Omdat geen van de partijen de kosten voor rekening wil nemen bedachten ze dat de burger die wel kon betalen via de afvalstoffenheffing. ‘De minister zwichtte weer voor de markt’, zegt Poppe. ‘Maar zo werkt het niet. De verpakkende industrie is als producent verantwoordelijk voor de rommel die ze maken en de gemeente voor het schoonhouden van de publieke ruimte. Die moeten er samen maar uit zien te komen’.

Het gaat wat Poppe betreft nog verder. De gemeente krijgen voor het inzamelen van plastics geld uit de inkomsten van de verpakkingbelasting. Die bijdrage kan omhoog bijgesteld worden voor de kosten van zwerfafval. Poppe: ‘Als de gemeente geld via het zogenaamde afvalfonds krijgen kan de afvalstoffenheffing evenredig omlaag. Dat is wel zo eerlijk richting de burger die zijn of haar best doet alles netjes gescheiden in te zamelen. Ook dit voorstel is met brede steun door de Kamer aangenomen’.

Betrokken SP'ers