SP-Kamerleden steunen actievoerende buschauffeurs

Buschauffeurs van onder meer Connexxion die actie voeren voor een betere CAO worden gesteund door de SP. De chauffeurs krijgen een te laag loonbod als gevolg van de introductie van steeds meer marktwerking in het openbaar vervoer. Tweede-Kamerleden Emile Roemer en Hugo Polderman spraken vandaag de stakers toe in Leiden en in Den Bosch.

Tweede-Kamerlid Emile Roemer spreekt de stakers bemoedigend toe

De vakbonden CNV en FNV willen een loonsverhoging van 3% voor de chauffeurs, de busmaatschappijen vinden dat te veel. Wyb Kusters (CNV): “Van het bod van werkgevers blijft feitelijk niet meer dan 1,25 procent over. Veel te weinig als je ziet dat de inflatie al 1,8 procent is. Als er geld is voor bonussen voor topbestuurders en aandeelhouders, waarom dan niet voor de werknemers?”

De lage lonen zijn het gevolg van de marktwerking in het openbaar vervoer, concluderen zowel de SP als de bonden. De vervoerders schrijven zo laag mogelijk in op concessies, want de overheid kiest de goedkoopste. De winnaar van de aanbesteding moet vervolgens die lage prijs ergens terugverdienen en dat is bij de arbeidsvoorwaarden van de chauffeur.

Leden van de SP en CNV in Leiden

Op maandag begonnen de chauffeurs met een publieksvriendelijke actie. In de spits (vóór 9 uur, en van 16 tot 19 uur in de middag) werd er niet gecontroleerd op buskaartjes. Tussen 9 en 16 uur en ná 19 uur reden er helemaal geen bussen.

De SP deelde bij de stakers soep uit met de SoeP-Express. Tweede-Kamerlid Emile Roemer sprak om 14:00 uur de chauffeurs in Leiden toe. “De marktwerking in het openbaar vervoer is gewoon slecht voor reizigers én personeel. Er wordt bezuinigd op personeel, bussen en lijnen, maar ook op dienstverlening en veiligheid. Reizigers en chauffeurs moeten samen strijden tegen het uitkleden van het openbaar vervoer. Daarom steunen wij jullie van harte!”

Buschauffeurs bij de SoeP Express van de SP

In de Tweede Kamer dient de SP direct na het meireces een motie in om de verplichte aanbesteding van het stads- en streekvervoer uit de wet te halen. Emile Roemer: “Het hangt nu af van de PvdA. Wanneer die partij ons voorstel steunt, is er een meerderheid in de Kamer. Dan weten we precies waar de PvdA staat en wat die mooie woorden van vóór de verkiezingen daadwerkelijk betekenen. Vooralsnog willen ze niet verder gaan dan dit alleen te regelen voor de vier grote steden.”