Er is meer te kiezen dan Milieu en Natuur Planbureau doet voorkomen

SP-Kamerlid Krista van Velzen vindt dat de vergelijking van de verkiezingsprogramma’s door het Milieu en Natuur Planbureau (MNP) geen recht doet aan de keuzemogelijkheden die de partijen bieden. “Er zijn meerdere partijen die zich echt inzetten voor een beter klimaat en meerdere partijen die de problemen denken op te lossen door ze te negeren. Toch worden alle partijen over één kam geschoren. Zo wordt het falen van vooral VVD en CDA ook op het bordje van de linkse partijen geschoven en dat is echt onterecht, want er is 22 november echt iets te kiezen.”

Terecht constateert het planbureau dat er grote problemen zijn ontstaan in Nederland. Onder de regering van VVD en CDA is Nederlands ruimtelijke ordening en milieubeleid gedecentraliseerd. Het resultaat: verrommeling en versnippering van het landschap. Het MNP spreekt steeds over ‘de grote partijen’ die economie, marktwerking en decentralisatie van het Ruimtelijke Ordening belangrijker vinden dan de thema’s natuur en milieu. En dat geen van de partijen aansluit bij de voorkeur van de burger voor kleinschaligheid en een sturende overheid. Van Velzen: “Dat het planbureau zo generaliseert doet afbreuk aan de verschillen. De SP heeft zich juist al die tijd in scherpe bewoordingen afgezet tegen de decentralisatie en verrommeling van het landschap door een wildgroei aan woningbouw en bedrijfsterreinen.”

De decentralisatie heeft volgens de Algemene Rekenkamer een negatieve invloed op de manier waarop we met de natuur en het open landschap in ons land omgaan. Dit oordeel van de rekenkamer wordt gedeeld door de SP, die dan ook kiest voor een centraal beleid als het gaat om de ruimtelijke ordening en beheer en –aanleg van natuur.

Betrokken SP'ers