EP stemt tégen gelijke gezondheidszorg voor mannen en vrouwen

In een meer dan telleurstellende stemming vanochtend verwees het Europees Parlement voorstellen voor meer seksegelijkheid in gezondheidsvraagstukken naar de prullenbak. SP Europarlementariër Kartika Liotard: “Onbegrijpelijk, het was notabene een zeer bescheiden voorstel. Blijkbaar vindt men het gewoon niet nodig dat mannen en vrouwen gelijk worden behandeld”.

Het Europees Parlement stemde vanochtend over een rapport van de Zweedse Eva-Britt Svensson. Het was zelfs geen wetgevend voorstel, maar slechts een aanbeveling om de bestaande ongelijkheid tussen mannen en vrouwen in gezondheidsvraagstukken op te lossen. Liotard: “Svensson wilde een uitspraak van het Parlement dat het leven en de gezondheid van een vrouw evenveel aandacht waard is als dat van een man. Ik had niet durven vermoeden dat daar massaal een probleem van gemaakt zou worden”.

Gisterenavond pleitte Kartika Liotard tijdens het debat over dit rapport voor een meldingsplicht over vrouwen- en meisjesbesnijdenis. De Nederlandse Raad voor de Volksgezondheid is daar voorstander van, maar het kabinet Balkenende wijst zo’n plicht vooralsnog af.

Met name christendemocraten en liberalen stemden in grote getalen tegen het rapport. Maar ook leden van de sociaal-democratische en groene fracties stemden tegen of onthielden zich. De laatsten vielen vooral over een overweging in het rapport dat het weghalen van eicellen gezondheidsrisico’s met zich meebrengt. Liotard: “Dat kan best ongelukkig geformuleerd zijn, maar op een rapport met 22 overwegingen en 56 aanbevelingen mag zoiets niet leiden tot volledige afwijzing. Geef dan een stemverklaring af, maar gooi niet het hele rapport in de prullenbak. Dat is een heel slecht signaal, we zijn nu weer terug bij af”.

Van de Nederlandse Europarlementariërs stemden naast Liotard en Meijer van de SP ook De Groen-Kouwenhoven, Van den Berg, Bozkurt en Mastenbroek in met het rapport. De groenLinksers Buitenweg en Lagendijk onthielden hun stem, evenals vier andere Nederlandse vertegenwoordigers van PvdA, CDA en VVD. De overigen, waaronder ook Sophie in ’t Veld van D66, stemden tegen. Vier van de 12 vrouwelijke Nederlandse Europarlementariërs stemden uiteindelijk tegen het rapport, evenals vier voor.