‘Landbouw niet gebaat bij Europese dienstenrichtlijn’

“Door de Europese dienstenrichtlijn worden de problemen in de landbouw straks alleen maar groter. Want de dreigende liberalisering van de dienstensector zal met name de tuinbouw niet ongemoeid laten.” Dat zei SP-Europarlementslid Kartika Liotard vanavond tijdens een druk bezochte discussieavond in Horst over het Europese landbouwbeleid en de gevolgen daarvan.

De leden van het forum, rechts Kartika Liotard. Volgens Liotard zullen goedwillende en eerlijke tuinbouwers een truc moeten uithalen om ook in de toekomst met bijvoorbeeld Pools personeel te kunnen werken. “Dat komt, omdat door de Europese dienstenrichtlijn de secundaire arbeidsvoorwaarden van het herkomstland van arbeiders van toepassing zullen zijn, en niet die van ons land. Nederlandse tuinbouwers zullen dan officieel een vestiging in Polen moeten hebben. Een postbus in het land van herkomst van de arbeiders dus,” aldus de Europarlementariër. De problematiek van de buitenlandse seizoensarbeiders is een ‘hot item’ in de regio Horst, waar veel te doen is over huisvesting en arbeidsomstandigheden van veelal Poolse arbeiders. Liotard: “De landbouwbedrijven die eerlijk en volgens de regels willen werken, zullen niet blij zijn met de Dienstenrichtlijn.”

In de discussieavond, die was georganiseerd door de Werkgroep Land- en Tuinbouw van de SP in Noord Limburg, gaven verder Joep Hermans van de Limburgse Land- en Tuinbouwbond (LLTB) en Joop de Koeier van de Nederlandse Akkerbouwers Vakbond acte de présence. Samen met Kartika Liotard en circa zestig aanwezige agrariërs en politici in de zaal constateerden zij, dat het thema landbouw vol dilemma’s zit. Zo bleek vriend en vijand overtuigd over het belang van de biologische landbouw, maar voor de landbouwsector is de overstap kennelijk niet reëel. Ook het hete hangijzer van de Europese landbouwsubsidies versus de vrije wereldmarkt drijft vooralsnog een wig tussen de langetermijnvisies en de praktijk op het land. Met name Joep Hermans onderstreepte de noodzaak van innovatie en het verleggen van grenzen in de landbouw. Kartika Liotard: “Als u me vraagt wat Europa voor de boeren in Noord-Limburg kan regelen, dan zeg ik: veel. Europees kun je veel regelen. Maar de crux zit ‘m in de politiek. Er is geen Europese eenheid wat betreft landbouwbeleid. Als een meerderheid voor meer marktwerking en deregulering is, dan wordt het moeilijk om goede dingen te ‘regelen’.” Joop de Koeier: “Daarom is het zaak dat de actiebereidheid onder de agrariërs weer aangewakkerd wordt.”