‘Nederland moet verstrekking passagiersgegevens verbieden’

De SP-fractie heeft minister Donner van Justitie opnieuw aangespoord in actie te komen voor de privacy-bescherming van Nederlandse burgers. Donner gedoogt al meer dan een jaar dat passagiersgegevens (Personal Name Records geheten) verstrekt worden aan de Amerikaanse douane als zij naar, via of over dit land vliegen.

De Italiaanse privacy toezichthouder heeft onlangs de nationale luchtvaartmaatschappij Alitalia verboden deze privacy-gevoelige gegevens te verstrekken aan de VS. De SP-Kamerleden Agnes Kant en Jan de Wit willen dat Nederland dit voorbeeld volgt. Want ook in ons land betekent de verstrekking van passagiersgegevens een schending van de de Nederlandse wet. "De minister moet erkennen dat hij verantwoordelijkheid draagt voor de rechtsbescherming van Nederlandse passagiers," vindt Agnes Kant.

De SP heeft de minister in Kamervragen opgeroepen zich niet langer te verschuilen achter de onderhandelingen van de EU met de VS en het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) zijn werk te laten doen, namelijk de verstrekking van passagiersgegevens te verbieden.

Zie ook het eerdere bericht Protestactie op Schiphol tegen druk VS op Nederlandse rechtsstaat