Petitie tegen gaswinning Biesbosch aangeboden aan grootaandeelhouders NAM

Krista van Velzen spreekt de Esso-aandeelhouders toe

De SP-brandweerwagens mochten vanmorgen het terrein van Esso Benelux in Breda niet oprijden “om veiligheidsredenen”. Wel werd de petitie mét een reddingsboei van het comité ‘Boor de Biesbosch niet de grond in’ in ontvangst genomen door het Hoofd externe zaken van Esso Nederland.

De petitie werd ondersteund door tientallen milieuorganisaties en politieke partijen, en riep de NAM op af te zien van gaswinning in Nationaal Park de Biesbosch. Shell en Esso zijn de aandeelhouders van de Nederlandse Aardoliemaatschappij. In de petitie laat het comité ‘Boor de Biesbosch niet de grond in’ aan Esso en Shell weten dat zij als aandeelhouders hun maatschappelijke verantwoording moeten nemen en moeten afzien van elke vorm van economische activiteit in, op of onder unieke zoetwatergetijdengebied.

Eerder spraken tienduizend verontruste burgers zich uit tegen gaswinning in de Biesbosch, gevolgd door een meerderheid in de Tweede Kamer. De strijd om gaswinning in het gebied kwam opnieuw aan de orde nadat de NAM zich op 8 januari jl. bij de Raad van State keihard en arrogant opstelde tegenover het Overlegorgaan Nationaal Park de Biesbosch. Het overlegorgaan is de enige nog resterende bezwaarmaker. De NAM ging zelfs zo ver te beweren dat het overlegorgaan geen partij kan zijn in een rechtzaak omdat het geen juridische status zou hebben. René Roovers van het comité ‘Boor de Biesbosch niet de grond in’ hierover: ‘De keiharde opstelling van de NAM belooft weinig goeds. Het aanpreken van degenen die het echt voor het zeggen hebben – de aandeelhouders Shell en Esso – is een laatste reddingsboei. Zij moeten maar eens bewijzen dat ze het werkelijk goed voorhebben met het zogenaamd maatschappelijk verantwoord ondernemen. Ons inziens kun je dan niet besluiten om op deze manier en aanslag te doen op één van onze natuurlijke kroonjuwelen. In de samenleving bestaat daarvoor in ieder geval geen draagvlak.’

Betrokken SP'ers