Nep-onderzoek geneesmiddelen verbieden

De SP vindt dat artsen geen betalingen mogen ontvangen die gekoppeld zijn aan het voorschrijven van een geneesmiddel. Het betalen van artsen door farmaceuten voor het meedoen aan nep-onderzoek moet op die manier verboden worden. SP-Kamerlid Agnes Kant: “Dit onderzoek is alleen goed voor de winstmarges van de farmaceuten, omdat ze meer van hun middelen aan de man willen brengen. En voor het vullen van de zakken van de artsen die meewerken. Het schaadt de integriteit van onderzoek en artsen en de belangen van patiënten.”

Kant reageert hiermee op de berichten over nep-medicijnonderzoek in de Trouw van vandaag. De journalisten van Trouw hebben de hand weten te leggen op twee dubieuze onderzoeken. De een betreft een onderzoek naar het cholesterol-verlagende middel Selektine (Bristol-Myers Squibb). Deelnemende artsen moeten na twee consulten wat gegevens van de patiënt invullen plus een vragenlijst. Bij minder dan 20 patiënten ontvangen zij 150 gulden per patiënt, bij meer dan 20 een navigatiesysteem voor in de auto. Het bedrijf geeft toe dat het onderzoek door de marketingafdeling is ontwikkeld en noemt het geen onderzoek maar een project. Het tweede onderzoek betreft Parkinson-patiënten die behandeld worden met Permax van Eli Lily, waaraan 125 patiënten van 60 neurologen in Nederland en België meedoen. De fabrikant vindt dat, gezien het observationele karakter, patiënten niet behoeven te worden ingelicht en toetsing bij een medisch ethische commissie niet noodzakelijk is. De neurologen moeten tijdens vier consulten kijken of de dosis niet te laag is en wat gegevens opschrijven. Zij krijgen daarvoor 400 gulden per patiënt. Kant vindt dat beide onderzoeken stopgezet moeten worden. "Of het gaat echt om onderzoek en dan moet het wel degelijk vooraf worden getoetst door de commissie. Of het is nep en dan moeten artsen zich er niet voor laten betalen. Als arts kijk je bovendien toch sowieso of je patiënt goed is ingesteld op een bepaald medicijn." Dat deelnemende patiënten niet worden ingelicht, keurt Kant helemaal af. Bij de begroting deze week zal de SP opnieuw eisen dat de minister optreedt tegen dit soort praktijken.