‘Maak van de Wadden een Nationale Wildernis’

Van maandag 3 juli tot en met zaterdag 8 juli maakt de historische tjalk Orion een actietocht langs de Waddeneilanden. Aan boord van het zeilschip wordt gediscussieerd tussen voor- en tegenstanders van verdergaande bescherming van de waddennatuur. Bij aankomst op de eilanden vinden manifestaties plaats en worden de steunbetuigingen opgehaald die campagneteams verzameld hebben onder een Waddenmanifest. Videobeelden van de discussies en de campagne zijn dagelijks te vinden op www.waddencampagne.nl.

De tocht van de Orion, voor de gelegenheid omgedoopt tot ‘de Tegengas’ maakt deel uit van de campagne ‘De Wadden...houden wat we hadden!’ die tot doel heeft zo breed mogelijk steun te verwerven voor het voorstel om van de Waddenzee een ‘Nationale Wildernis’ te maken waarin afgezien wordt van verdere economische exploitatie. Het pleidooi hiervoor staat verwoord in het Waddenmanifest dat geschreven is op initiatief van het MilieuAlarmteam van de SP, en inmiddels ondertekend is door vrijwel alle grote natuur- en milieuorganisaties en tal van prominenten.

De reis van de Orion start op maandag 3 juli in de haven van Harlingen. Het schip zal daar uitgeleide gedaan worden door een vertegenwoordiger van de Waddenvereniging. Op zaterdag 8 juli wordt de laatste etappe afgesloten in de haven van Oudeschild, op Texel. Daar vindt aansluitend een slotmanifestatie plaats, met onder andere zeemansmuziek van de 4Tuoze Matrozen en speeches van SP-Kamerlid Driek van Vugt, Waddenverenigingvoorzitter Doeke Eisma en Ecomare-directeur Jan Kuiper. In de tussenliggende dagen worden Ameland, Schiermonnikoog, Terschelling en Vlieland aangedaan. Bij aankomst op de eilanden vindt telkens een manifestatie plaats met onder andere straattheatergroep De Lachende Zon. Ook worden dan de handtekeningen in ontvangst genomen die speciale actieteams in de voorafgaande dagen verzameld hebben onder het Waddenmanifest, en is er gelegenheid om een boodschap aan de Tweede Kamer te schrijven op grote campagnezeilen. In het najaar wordt het Waddenmanifest aangeboden aan de Tweede kamer. Bij die gelegenheid zullen alle campagnezeilen bijgezet worden, om het pleidooi voor betere bescherming van de Wadden te versterken.

In het Waddenmanifest stellen de ondertekenaars dat ze volledig willen afzien van verdere economische exploitatie van de wadden. ‘Uit respect en waardering voor dit bijzondere gebied. Uit solidariteit met natuurbeschermers elders. En om deze unieke erfenis aan ons nageslacht door te kunnen geven. Samen pleiten wij voor een nieuwe, allesomvattende en gegarandeerde bescherming voor de Waddenzee. Maak van het Wad een Nationale Wildernis, zodat we op de Wadden houden wat we hadden! Het manifest kan rekenen op ondersteuning van onder meer de Waddenvereniging, Greenpeace, Natuur en Milieu, Milieudefensie, stichting de Noordzee, Avifauna Groningen en het team van Vroege Vogels. Het manifest is ook ondertekend door o.a. voorzitter Henk Kroes van de Friese Elf Steden, directeur Ultsje Hosper van it Fryske Gea, schrijver Karel Glastra van Loon en Waddenonderzoeker Theunis Piersma.