nieuws

Privacy uitkeringsgerechtigden in het gedrang door uitbesteding

"Bij het uitbesteden van de uitvoering van de bijstandswet aan commerciële bedrijven blijkt de privacy van de cliënten steeds vaker het kind van de rekening te zijn," aldus Tweede-Kamerlid Jan de Wit (SP): "Gemeenten moeten toch zeker zelf wel in staat zijn de bijstandswet naar behoren uit te voeren." Uit een onderzoek op eigen titel van de gemeentelijke ombudsman uit Amsterdam blijkt de privacy van cliënten door de Sociale Dienst van Amsterdam bij het uitbesteden van de arbeidsbemiddeling aan een commercieel bureau ernstig geschaad te zijn. Onder andere gegevens met betrekking tot schulden werden zonder toestemming doorgegeven.

Volgens de SP-fractie moet de uitvoering van de bijstandswet die deels al aan de markt is overgeleverd niet verder worden uitbesteed. De reeds uitbesteedde uitvoering moet weer door de gemeente worden opgenomen. De Wit heeft de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid middels de volgende vragen om opheldering gevraagd:

  1. Heeft u kennis genomen van het bericht ’Sociale Dienst gaf privé-dossiers door’? (Volkskrant, 23 december 1999)
  2. Heeft u reeds kennis genomen van het genoemde rapport van de gemeentelijke ombudsman? Zo ja, kunt u de conclusie onderschrijven dat de Amsterdamse Sociale Dienst ver zijn boekje te buiten is gegaan door de privé-gegevens van bijstandscli‘nten zonder hun toestemming aan een commercieel arbeidsbemiddelingsbureau ter beschikking te stellen?
  3. Bent u bereid om te onderzoeken in hoeverre zulke praktijken ook elders bij Sociale Diensten plaatsvinden?
  4. U heeft in antwoord op eerdere vragen over de wenselijkheid van uitbestedingen van de uitvoering van de bijstandswet gesteld dat u het vooralsnog niet wenselijk vond deze tegen te gaan. Acht u het, gezien de Amsterdamse ervaring, nu nog steeds verantwoord dat de uitvoering van de bijstandswet wordt uitbesteed?
  5. Indien u niet van plan bent een halt toe te roepen aan uitbestedingen van de uitvoering van de bijstandswet in het algemeen, hoe wilt u dergelijke problemen bij deze en andere sociale diensten in de toekomst dan voorkomen?