Ronald van Raak:

Het grote geheim van Ronald Plasterk ontmaskerd (3)

‘Onbezonnen’ (Ko Colijn), ‘een amputatie’ (Ben Bot), ‘natuurlijk schaadt dit onze nationale veiligheid’ (Rob de Wijk). Op 11 september kwamen deskundigen de Kamer vertellen wat volgens hen de gevolgen zijn als we 40 procent bezuinigingen op de AVID. Hun oordeel was helder en hard. Ook werd helder dat de minister de Kamer voor de gek houdt. In de Kamer zei Plasterk dat er geen scenario’s zijn voor de bezuinigingen, in een brief aan de Kamer zei de minister dat deze scenario’s worden voorbereid, tijdens de hoorzitting bleek dat een aantal van de aanwezige deskundigen de scenario’s al had gezien. Mede daarop baseerden zij hun harde oordeel.

Graag had ik tijdens deze hoorzitting ook de hoofden van de AIVD, de MIVD en de Nationale politie gesproken, maar de minister had hen verboden om te komen. De Kamer heeft nu opnieuw een verzoek gedaan om deze mensen te spreken. Ook leden van buitenlandse diensten mochten niet komen. Daarom gaat de Kamer nu naar hen toe, binnenkort bezoeken we MI5 in Londen. Het is natuurlijk best grappig, een minister die zo krampachtig informatie onder de pet probeert te houden. Maar het is ook gênant. Het is logisch dat de Kamer beleidsscenario’s wil zien. De deskundigen die de stukken hebben ingezien zeggen dat deze zonder problemen openbaar kunnen worden.

In de hoorzitting werden mij veel dingen duidelijk. Nederland heeft een relatief kleine, maar ook efficiënte dienst. Je kunt niet veertig procent bezuinigen zonder operationele capaciteit te verliezen. Deze bezuinigingen zullen ons ook veel geld kosten. Alle deskundigheid die we nu verliezen, moet later weer worden opgebouwd. Als Nederland zelf geen informatie kan leveren, zullen buitenlandse diensten ook geen informatie meer delen met ons. Economische spionage en cybercrime nemen snel toe. Als de AIVD ons niet meer kan beschermen, zal de bezuiniging van 80 miljoen op de geheime dienst bedrijven en overheden vele miljarden kosten.

Securityondernemer Prins wees erop dat de nationale veiligheid een kerntaak is van de overheid, dit is niet iets dat je kunt overlaten aan bedrijven. Professor Muller zei tijdens de hoorzitting dat als deze bezuinigingen doorgaan de AIVD teruggaat naar vóór 2001. Het is goed dat het grote geheim van Ronald Plasterk langzaam wordt ontrafeld. Maar we gaan door! Ik ben trots dat de meerderheid van de Kamer de opstelling van de minister niet accepteert. Het nationale belang is groter dan het partijbelang. Onze nationale veiligheid is mij meer waard dan het prestige van een minister

Deze column verscheen op The Post Online.

Betrokken SP'ers