column
Remi Poppe:

Progressief - conservatief

D66, GroenLinks en VVD zijn voor ‘het toekomstbestendig maken van onze economie’. De arbeid moet flexibel worden, het ontslagrecht versoepeld, de huisvesting, gezondheidszorg, openbaarvervoer en energieproductie marktgerichter. Moderniseren heet dat. Wie hier moeite mee heeft is conservatief.

In oktober 1960 zag ik, Remi Poppe, als matroos op de kustvaart de gevolgen van ‘flexibele arbeid’. Ik schreef in een brief aan mijn vader en moeder:

Op een vrijdagavond komen we met 250 ton kunstmest in balen van vijftig kilo aan in de haven van Dungarvan, Ierland . Op zaterdag werden we uitgenodigd voor het lokale zaterdagavondje. In een kille ruimte van een vervallen kasteel. Mannen aan de ene kant en de vrouwen daar tegenover. Ierse fiedelspelers met prachtige Ierse drankliederen. Op zondagochtend komt een rij mensen de heuvel af voor kerkgang. Voorop een doedelzakspeler, prachtig geluid in de ijle ruime tussen de groene heuvels. Het lossen kon op maandag beginnen. Aan de wal rij karretjes met muilezel er voor. Veel jonge mannen staan in de kille ochtend samen te drommen. Iedereen probeert vooraan te staan. Een grote kerel met pet roept namen af. Een klein ploegje volk kan aan het werk om zakken kunstmest op de karretjes te gooien. De meeste mannen druipen teleurgesteld af. Elke ochtend het zelfde toneel, een aantal mannen wordt aangewezen als losploeg, de rest kan weer afdruipen. Ze worden per baal kunstmest betaald. Wat een ellende.

Met mij alles goed, Veel liefs van Remi

Nu vijftig jaar na Dungarvan worden dergelijke arbeidsomstandigheden ‘flexibele arbeid’ genoemd. Uitgaan van zekerheden van werk en inkomen is conservatief. Ierland liep toen kennelijk voorop in de modernisering zoals VVD, GroenLinks en D66 nu voor ons land willen. Natuurlijk niet met samendrommende arbeiders op kille havenkades maar ‘modern’ voor de computers van het UWV of uitzendbureaus. Wie dit niet wil is ‘conservatief’.

Historicus Kroeger zei in het TV-programma Buitenhof van zondag 6 maart dat het CDA om weer te groeien niet terug moet naar een conservatieve politiek. CDA’ers die dat willen moeten maar naar de SP overstappen, de SP is echt authentiek conservatief.

Kijk, van zo een ‘historicus’ moeten we het hebben. Van ‘historici’ die kennelijk geen weet (willen) hebben waarom vanaf 1901 de sociale volkshuisvesting is ingevoerd (tegen woningnood onder de lagere inkomens), arbeiders tegen willekeurig ontslag zijn beschermd, de gezondheidszorg een overheidstaak is geworden, op 1 januari 1938 particuliere spoorbedrijfjes zijn gebundeld tot de Nederlandse Spoorwegen en zo verder.

Wie in de ogen van de nieuwe ‘modernen’ tegen versoepeling van het ontslagrecht, de liberalisering van de woningmarkt, (lees het vrijmaken van de huren), en tegen aan ‘de markt’ overdoen van het openbaarvervoer en ziekenhuizen is, heet nu ‘authentiek conservatief’.

Als het zo zit, laat de conservatieve CDA’ers dan maar komen.

Remi Poppe