column
Jan Marijnissen:

What’s in a name?

De lijsttrekker van de PvdA, Job Cohen, heeft een draai van honderdtachtig graden gemaakt in de discussie over de Nederlandse betrokkenheid bij Afghanistan. Nadat de partij het kabinet verliet omdat men het over dit onderwerp niet eens kon worden met het CDA, stemde de Tweede Kamerfractie – logisch – vorige week tegen een motie van GroenLinks(!) en D66(!) die uitsprak dat er weer een nieuwe missie moet komen.

De missie bestaat eruit dat we vijftig mensen sturen die politieagenten moeten gaan opleiden. Maar daar blijft het niet bij. Om deze mensen te beschermen moeten er maar liefst twee honderdenvijftig militairen mee. Een verhouding van één staat tot vijf. De PvdA, inclusief Cohen, vond tot vandaag dat dit toch wel erg lijkt op een militaire missie, en daar wilde de partij niet aan. Nu vindt Cohen iets totaal anders, nu is hij plotseling vóór. ‘Maar dan moet het voortaan wel een politiemissie genoemd worden’, zei hij tegenover Sven Kockelman in het programma Oog in Oog. Men voelt zich bij de PvdA duidelijk ongemakkelijk met het eigen standpunt, omdat men daarmee in de Kamer tot een minderheid behoort. Daarom verandert men het etiket om de draai te maskeren, en keurt men de inhoud van het voorstel nu wel goed. Woorden, woorden, soms zijn ze om te verduidelijken, in verkiezingstijd vooral om mist te creëren.

De SP was als enige partij altijd tegen deze oorlog. Deze oorlog tegen één van de armste landen ter wereld, kent geen strategisch doel en de NAVO steunt daar een corrupt regime dat slechts door verkiezingsfraude aan de macht heeft kunnen blijven.

Daarom: Steun Afghanistan, stop de oorlog!