column
Emile Roemer:

Onze kleine klassenstrijd

De schoolklassen worden te groot. In steeds meer klassen zitten meer dan dertig kinderen. Dat zorgt voor problemen. Zeker nu de regering heeft bepaald dat kinderen die extra aandacht nodig hebben ook naar het reguliere basisonderwijs moeten. De werkdruk voor leerkrachten stijgt, terwijl kinderen die onderwijs en aandacht nodig hebben het te weinig krijgen. Niks is zo frustrerend als steeds achter de feiten aan te moeten lopen. Je wil alle kinderen het beste geven, maar als de klas te groot is dan gaat dat simpelweg niet.

Kleine Klassenstrijd

De SP werkt aan een wetsvoorstel om de klassen in het basisonderwijs kleiner te maken. We noemen het onze kleine klassenstrijd. In het plan voeren we een maximum van 29 leerlingen per klas in. Dat is natuurlijk niet goed genoeg, daarom zeggen we ook dat op termijn gemiddeld 23 leerlingen per bevoegde leerkracht wordt toegestaan. Scholen mogen een aantal jaren doen om dit te bereiken én ze krijgen extra geld.

Wij vroegen aan Maurice de Hond om te onderzoeken hoe Nederland over dit voorstel denkt. Hij laat weten dat 86% van de Nederlanders het plan van de SP steunt. Dat is een krachtig signaal en een mooie steun in de rug.

Steunt u onze kleine klassenstrijd? Laat het dan even weten op onze actiesite!

Emile Roemer