column
Emile Roemer:

Donner en de Raad van State

‘Deelt u de mening dat, als er niet sprake is van een direct landsbelang, het tot de goede gebruiken behoort dat tijdens een kabinetsperiode bewindslieden niet proberen elders een functie te verwerven?’

Dat vroeg VVD-leider Mark Rutte op 23 oktober 2008 aan minister-president Balkenende over het vertrek van Aboutaleb naar Rotterdam. Blijkbaar zat het Rutte toen niet zo lekker dat – in zijn afwezigheid – in de achterkamers van het Binnenhof de baantjes door CDA en PvdA werden verdeeld.

Nu hij zelf aan de touwtjes trekt, heeft de premier daar veel minder moeite mee. Afgelopen vrijdag werden de laatste barrières weggehaald om minister Donner te lanceren als nieuwe vice-president van de Raad van State. Een belangrijke functie. De Raad van State is de belangrijkste adviseur van het kabinet. Het is voor Rutte natuurlijk bijzonder plezierig om een trouwe bondgenoot in de Raad van State te hebben, maar voor een buitenstaander is het absurd dat Donner straks zijn eigen wetten gaat beoordelen.

Het gedoe rondom Donner begint een behoorlijk genante vertoning te worden. De Trêveszaal lijkt dezer dagen wel de Sixtijnse Kapel, maar dan met een kapotte kachel; de hele wereld ziet witte rook, behalve de mensen die erin zitten. Zij voeren een toneelstukje op, terwijl achter de schermen de echte knopen worden doorgehakt. Het bizarre is dat zelfs Geert Wilders dit spelletje meespeelt. De partij die zegt zich af te zetten tegen de regentenpolitiek, doet nu hard mee aan partijpolitieke benoemingen die in achterkamertjes zijn afgesproken. Had hij daar in het verleden niet een grote hekel aan?

Wie genoeg heeft van dit soort politieke benoemingen kan daar per direct een einde aan maken. Laten we zo snel mogelijk in de Tweede Kamer een procedure beginnen zoals die ook geldt voor de Nationale Ombudsman. Een open procedure met uiteindelijk drie kandidaten. De Kamer kiest vervolgens een kandidaat en stelt deze voor aan het kabinet. Dat is open en eerlijke politiek. Niet de kleur van de politicus, maar de kwaliteiten van de persoon bepalen dan wie het wordt.

De manier waarop Donner naar voren wordt geschoven schaadt het vertrouwen in de politiek, het imago van de minister zelf en de openheid van onze democratie. Mensen hebben terecht genoeg van dat soort regentesk gedrag, laten we er daarom snel een einde aan maken.

Deze column als eerste lezen? Abonneer je op de nieuwsbrief