Onafhankelijk Nationaal Geneesmiddelenfonds stap dichterbij

Henk van Gerven

De SP wil, samen met het CDA, dat er een fonds voor betaalbare geneesmiddelen komt. Het fonds zou verantwoordelijk moeten worden voor vervolgonderzoek en doorontwikkeling van belangrijke medicijnen. ‘Nu vindt dat onderzoek naar cruciale medicijnen niet altijd plaats omdat er geen winst te behalen valt. Vandaag steunde de Tweede Kamer een voorstel van de SP en het CDA om apart geld voor het fonds veilig te stellen. ‘Hiermee zetten we een belangrijke stap richting publiek geneesmiddelenonderzoek in belang van de samenleving,‘ zegt SP-Kamerlid Henk van Gerven.

De SP stelt samen met het CDA voor om binnen het zogenaamde FAST-initiatief middelen te reserveren voor publieke onderzoeken naar geneesmiddelen, onafhankelijk van de farmaceutische industrie. Het Future Affordable and Sustainable Therapies (FAST) programma van de regering is erop gericht om betaalbare behandelingen beter beschikbaar te maken voor de patiƫnt.

Geneesmiddelen die met geld van ons allemaal ontwikkeld en bedacht worden, worden door de farmaceutische industrie vaak voor absurd hoge bedragen verkocht. Farmaceuten kunnen vragen wat ze willen, want mensen zijn voor hun gezondheid afhankelijk van deze geneesmiddelen. Van Gerven: ‘De farmaceutische industrie maakt jaarlijks ruim 1 miljard euro winst in Nederland doordat zij torenhoge prijzen kan vragen. Het compleet overlaten van geneesmiddelenonderzoek aan de private sector is niet wenselijk.’

Zie ook: SP presenteert plan voor nationaal fonds betaalbare geneesmiddelen.

Blijf op de hoogte!

De SP zet zich in voor genoeg betaalbare huizen, voor eerlijke zorg, voor veilige buurten en voor nog veel meer. We doen onderzoek, voeren actie, organiseren bijeenkomsten en doen voorstellen. Zorg dat je op de hoogte blijft, mis het niet!

Betrokken SP'ers