publicatie

Tribune 11/2011 :: SP-Kamerlid Sharon Gesthuizen over Mauro:‘Het moet wel rechtvaardig blijven’

Tribune, december 2011

SP-Kamerlid Sharon Gesthuizen over Mauro:

‘Het moet wel rechtvaardig blijven’

De jonge asielzoeker Mauro beheerste afgelopen tijd het nieuws. De verantwoordelijke CDA-minister Gerd Leers bleef keihard vasthouden aan zijn eerdere besluit: Mauro moet terug naar Angola, al moet hij dan weg bij de mensen die hij als zijn ouders beschouwt. Sharon Gesthuizen pleitte namens de SP voor een menselijke oplossing.

tekst: Diederik Olders foto: Bas Stoffelsen

› Moet je je als Kamerlid wel met individuele gevallen bezighouden?

Moet je je als Kamerlid wel met individuele gevallen bezighouden?

‘Soms kan dat niet anders. Achter zo’n ‘individueel geval’ zitten vaak nog meer mensen met vergelijkbare problemen. Vaak zijn individuele gevallen wel de aanleiding voor structurele veranderingen, waar anderen weer wat aan hebben.’

› Wat is hier het achterliggende probleem?

‘Er is iets fundamenteel mis. Er wordt met onnodige hardheid geoordeeld over mensenlevens. Je mag best streng zijn, maar het moet wel rechtvaardig blijven. Wat er ook echt verkeerd is, is dat het kabinet lijkt te sturen op áántallen asielzoekers. De regering ontkent het, gedoger Wilders zegt dat het wel zo is. Feit is dat er gesproken wordt over afnemende asielzoekersstromen als doelstelling. Dan ga je dus beoordelen of iemand asielzoeker is op basis van de hoeveelste hij is, en niet of hij bij terugkeer gevaar loopt of niet.’

› Dan kunnen andere landen toch wat meer mensen opnemen?

‘Daar zijn al internationale verdragen over. Een van die verdragen is het Vluchtelingenverdrag. Daar heeft Nederland een handtekening gezet onder de belofte om mensen te herbergen die vanwege gevaar van hun leven of angst voor vervolging moeten vluchten. Als Nederland een dictatuur zou zijn en je moet vluchten, wil je toch dat andere landen je toelaten op basis van het gevaar dat je loopt?’

› Hoeveel ‘Mauro’s’ zijn er?

‘Het aantal kinderen in een soortgelijke situatie schat ik op 20 tot 75 in Nederland. Dat zijn kinderen waarmee het misgegaan is in de procedure, die geworteld zijn in Nederland en die tegenstrijdige geluiden van de overheid krijgen.’

› Hoe voorkom je dat je in zo’n geval voor het karretje van een slimme advocaat gespannen wordt?

‘Daar moet je inderdaad erg op letten. Je moet de bronnen checken. In het geval van Mauro hadden betrouwbare organisaties als Defence for Children en de Kinderombudsman zich voor hem ingezet. Dat geeft ook vertrouwen.’

› Wat vind je van de inbreng van minister Leers?

‘In ieder geval dat deze minister zijn taken niet uitvoert. Als je minister bent, ben je grondwettelijk verantwoordelijk voor je eigen onderwerpen. Als enige Nederlander mag je zeggen: ik zet hier mijn handtekening wel of niet onder. Door dat recht uit te besteden aan een gedoogpartner hol je de democratie uit. Want wie controleer ik als Kamerlid? Eigenlijk Wilders, maar die kun je niet ter verantwoording roepen.’

› Waar heb je je aan geërgerd?

‘Ik heb me enorm geërgerd aan het verwijt dat de SP alleen maar achter Mauro gaat staan uit publicitaire overwegingen. Dat we Mauro misbruiken om aan ons imago te werken. Ik kan je zeggen: wij waren al jaren met deze zaak bezig. Voormalig SP-Kamerleden Krista van Velzen en Rik Janssen hebben ook al van alles geprobeerd om hem te helpen. Buiten de publiciteit, zonder media. En als het gelukt was, dan was het ook buiten de publiciteit gebleven.’

Mauro moet dankzij de regeringspartijen en de PVV toch terug naar Angola, maar kan het nog even uitstellen door een studievisum aan te vragen en een vervolgstudie te doen.