Als het aan de SP ligt dan gaat het Nederlandse zorgstelsel flink op de schop. De zorg is geen markt. Daarom komt er een Nationaal ZorgFonds, de zorgverzekeraars hebben we dan niet meer nodig. De tandarts, fysiotherapie en de geestelijke gezondheidszorg komen voor iedereen in het basispakket. Niet concurrentie en winstbejag maar de gezondheid van mensen en de aandacht voor patiënten horen centraal te staan.

'Mensen realiseren zich niet dat minder belasting betalen ertoe leidt dat iemand in het verpleeghuis minder gewassen wordt.'

De SP wil professionals in de zorg meer ruimte geven om hun werk te doen. Daarom snijden we in bureaucratie: minder formulieren, minder indicaties, minder keurmerken en minder managers.

Door overdreven controlezucht te bestrijden krijgen de werknemers in de zorg meer zeggenschap over hun eigen werk en zorgen we dat zorggeld ook daadwerkelijk bij de zorg terechtkomt.

Wij willen geen tweedeling maar juist gelijke toegang voor iedereen tot de zorg. Ziek zijn is geen keuze en daarom schaffen we het eigen risico af. De premies maken we inkomensafhankelijk zodat de zorgtoeslag overbodig wordt en mensen toch de zorgpremie kunnen betalen. Nu betaalt een miljonair net zoveel nominale premie als een gewoon gezin.

Om de samenwerking in de zorg te verbeteren stapt de SP af van de gedwongen concurrentie die nu aan de zorg is opgelegd. Uitvindingen en slimmere behandelmethodes zijn er om te delen en niet om voor jezelf te houden; we willen immers allemaal profiteren van de vooruitgang die in de zorg wordt geboekt.

Zorgstelsel - Onze mensen

Irma Koopman

´Het is onverteerbaar dat mensen afzien van zorg omdat ze het gewoon niet meer kunnen betalen.´

Word ook actief