Ook Eerste Kamer stemt voor eerlijke beloning voor de zorg

Er moet een structureel betere financiële waardering komen voor de Nederlandse zorgverleners. Een voorstel van de SP daarover is met ruime meerderheid door de Eerste Kamer aangenomen. Alleen de coalitiefracties (VVD, CDA, D66, ChristenUnie) stemden tegen. Vorige week werd ook een motie aangenomen in de Tweede Kamer voor structureel betere waardering voor zorgverleners.

SP-fractievoorzitter in de Eerste Kamer Tiny Kox is heel erg blij met de brede steun voor zijn motie: ‘Die brede steun sluit helemaal aan bij de grote steun in de samenleving om onze zorgverleners niet alleen applaus te geven maar ook een structureel betere beloning, voor al het werk in deze coronatijd. Nu beide Kamers dit willen, en in moties hebben vastgelegd, hoort de regering de wens van onze volksvertegenwoordiging te respecteren. Smoesjes kunnen nu niet meer.’

Ook SP-fractievoorzitter Lilian Marijnissen is blij met de uitspraak van de Eerste Kamer: ‘Dit is ontzettend belangrijk. Niet alleen omdat onze zorgverleners deze waardering verdienen, maar ook om het grote personeelstekort in de zorg op te lossen. Na de grootste online demonstratie voor de zorg ooit, met ruim 120 duizend mensen die onze zorgpetitie hebben getekend, na een meerderheid in de Tweede én in de Eerste Kamer voor eerlijke beloning, kan het kabinet dit niet langer naast zich neerleggen.’ Morgen is er weer een coronadebat in de Tweede Kamer. Daar zal de SP het kabinet vragen wanneer zorgverleners eindelijk kunnen rekenen op een eerlijke loonsverhoging

Vind jij ook dat zorgverleners recht hebben op betere waardering? Doe dan met ons mee:

Ik doe mee