Vredesdag 2019

Ron Meyer vredesdag

SP-voorzitter Ron Meyer opende de Vredesdag.

Zaterdag werd in Pakhuis de Zwijger in Amsterdam de Vredesdag van de SP gehouden. Op deze drukbezochte dag, met zo’n 200 bezoekers, werd gesproken over oorlog, vrede en internationale solidariteit, maar ook over militarisering in de EU, kernwapenpolitiek, de oorlog in Jemen en de wapenhandel. Journaliste Bette Dam sprak over de permanente oorlog in Afghanistan en de Belgische vredesactivist Ludo de Brabander sprak over de noodzaak voor een nieuwe vredesbeweging. Daarnaast waren er activisten uitgenodigd uit Marokko, Turkije en Palestina om te vertellen over hun strijd voor rechtvaardigheid.

Ludo de Brabander Vredesdag

Vredesactivist Ludo de Brabander (links) riep op tot een vredesbeweging 2.0.

Bette Dam Vredesdag

Journaliste Bette Dam sprak over de permanente oorlog in Afghanistan en hoe deze zinloze strijd te beƫindigen.

Sadet Karabulut Vredesdag

Sadet Karabulut: ‘De weg naar vrede is de strijd voor sociale rechtvaardigheid, in Nederland, Europa en wereldwijd!’

Arnout Hoekstra Vredesdag

De Vredesdag werd afgesloten door Arnout Hoekstra, de SP-lijsttrekker voor de verkiezingen voor het Europees Parlement, die zich fel uitsprak tegen de Europese defensiepolitiek.