Van Raak: investeer nu 200 miljoen in politie

Ronald van Raak

Wacht niet met het investeren in de politie tot de kabinetsformatie is afgerond. SP-Kamerlid  Ronald van Raak stelde donderdag voor om per direct 200 miljoen ter beschikking te stellen. Zo kan snel een begin gemaakt worden om de grootste problemen bij de politie op te lossen. Van Raak: ‘Er zijn te weinig wijkagenten, de opsporing is ondermaats en de politie is te vaak te laat bij spoedmeldingen. Dit speelt al jaren. Een grote meerderheid van de partijen in de Tweede Kamer wil investeren in de politie, aldus de verkiezingsprogramma’s. Nog langer wachten is dus overbodig.'

Donderdag onderstreepten de Nationale Politie, het OM en de Raad voor de Rechtspraak nog eens in een rapport hoe groot en dringend de problemen zijn binnen de strafrechtketen. Van Raak: ‘Er zijn steeds minder agenten die steeds meer taken moeten uitvoeren. De helft van de politiebureaus wordt gesloten en er wordt bezuinigd op politievoertuigen. Agenten krijgen te weinig goede training en er zijn problemen met de ICT. Ondertussen zijn het wel onze agenten die een stap vooruit moeten doen waar anderen een stap achteruit doen. Dan moet de overheid ervoor zorgen dat zij dat werk ook goed kunnen doen. Daar is extra geld voor nodig. We kunnen vandaag 200 miljoen investeren omdat er een begrotingsoverschot van 2,9 miljard is.’

In totaal wil de SP 1,3 miljard investeren in de binnenlandse veiligheid, veruit het meeste van alle partijen.