Europees Parlement verzaakt op controle CETA

Anne-Marie Mineur pleit voor een opinie van het Europees Hof van Justitie

Het Europees Parlement doet zijn werk niet en riskeert ondermijning van de Europese rechtsorde. Dat stelt de SP naar aanleiding van de weigering van het Europees Parlement om het handelsverdrag met Canada, CETA, te laten toetsen aan de Europese wet. Met name het arbitragesysteem in het verdrag is zeer omstreden.

SP-Europarlementariër Anne-Marie Mineur noemt het besluit van het parlement een schande: “de adviezen van de Europese Vereniging van Rechters, de Duitse Rechtersbond en 100 hoogleraren in de Rechten worden in de wind geslagen. We lopen de kans om een verdrag te accepteren dat strijdig is met het Europese rechtssysteem. Ik vind dat onacceptabel.”

In 2015 hield de Europese Commissie een publieke consultatie over het speciale arbitragesysteem voor buitenlandse investeerders, en daarop kwam een ongeëvenaard aantal van 150.000 reacties. 97% daarvan was negatief. Eurocommissaris Malmström kwam met een gemoderniseerde variant, maar ook dat werd afgewezen door rechters en academici. Het Europees Parlement zal de besluitvorming rondom CETA mogelijk wel een maand uitstellen, om ook in debat te kunnen gaan met de Europese Raad.